21 februari 2018

CDA en Stad & Ommeland kritisch op nieuwe plannen beschermingsbewind

Vanmiddag stemt de gemeenteraad over het voorstel van het gemeentebestuur om beschermingsbewind voor inwoners van Groningen met een inkomen van maximaal 120 procent van de bijstandsnorm als gemeente te gaan uitvoeren. De gemeenteraadsfracties van het CDA en Stad & Ommeland zijn kritisch omdat brancheverenigingen, particuliere beschermingsbewindvoerders en onderbewindgestelden niet bij het voorstel zijn betrokken.

Om kosten van de bijzondere bijstand beheersbaar te houden stelt het college voor om beschermingsbewind als voorlopige voorziening aan te merken, waardoor minima geen bewindvoerder van private kantoren meer kunnen krijgen. Voor huidige klanten bij particulieren beschermingsbewindvoerders wordt een overgangsregeling ingesteld. Mensen krijgen op een bepaald moment de keuze: overstappen naar de gemeente of na zes maanden geen bijzondere bijstand meer.

CDA-fractievoorzitter René Bolle pleit voor samenwerking: ‘Belangen van onderbewindgestelden moeten centraal staan. Voor een goede overgang is het noodzakelijk dat de gemeente de deur naar particuliere beschermingsbewindvoerders open zet.’ De partijen dienen vanmiddag een motie in die het gemeentebestuur dwingt om die samenwerking te zoeken.

Het college verwacht in 2018 zo’n 1550 cliënten onder de bijstandsnorm van 120 procent een beroep gaan doen op beschermingsbewind bij particuliere kantoren. Raadslid Anna Riemersma van Stad & Ommeland: ‘Deze mensen hebben geen keuze meer en moeten gedwongen naar de Groningse Kredietbank. Vervolgens is het maar de vraag of ze dezelfde kwaliteit beschermingsbewind kunnen verwachten.’

Foto: rdz-bewindvoering