12 oktober 2016

CDA en Stadspartij uiten zorgen over kunstgrasvelden

De afgelopen dagen is er maatschappelijke onrust ontstaan over de gezondheidsrisico's van kunstgrasvelden die bestrooid zijn met rubbergranulaatkorrels. Aanleiding van deze onrust is de uitzending van het televisieprogramma Zembla, van woensdag jongstleden. In deze uitzending worden grote vraagtekens geplaatst bij het onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van het RIVM naar de gezondheidsrisico's van het gebruik van rubbergranulaatkorrels op kunstgrasvelden. Het RIVM adviseert ouders om kinderen niet te laten spelen met de rubberen korrels van een kunstgrasveld. Ook wordt aanbevolen om na het sporten op kunstgras te douchen en schone kleren aan te trekken.

Het college melde voorafgaand aan de bewuste uitzending van Zembla, in de commissie Onderwijs en Welzijn, de ontwikkelingen en onderzoeken nauwlettend in de gaten te zullen houden en het aanvullende onderzoek af te wachten. In antwoord op een vraag van fractievoorzitter René Bolle gaf het college aan te vermoedden dat op alle kunstgrasvelden in Groningen rubbergranulaatkorrels gebruikt zijn.

Het college stelt op de website van de gemeente Groningen: 'De gemeente Groningen deelt uiteraard wel de hoofdconclusie van Zembla dat er snel gedegen vervolgonderzoek nodig is.' Het CDA en de Stadspartij hopen natuurlijk dat de uitkomsten van het aanvullende onderzoek positief zullen zijn en dat er geen sprake zal zijn van een gezondheidsrisico. Toch zijn wij van mening dat, mocht de uitslag van het aanvullende onderzoek negatief uitpakken, er snel moet worden gehandeld en maatregelen klaar moeten liggen.