22 augustus 2018

CDA: Groningen moet meedoen aan testdag toegankelijkheid

Het CDA wil dat de gemeente Groningen op woensdag 3 oktober mee doet aan de ‘ongehinderd testdag’ tijdens de landelijke Week van de Toegankelijkheid. Op deze dag gaan honderden mensen met en zonder beperking op pad om locaties te testen op het gebied van toegankelijkheid: restaurants, winkels en vrije tijdslocaties, maar ook openbare locaties zoals het gemeentehuis.

In de afgelopen jaren heeft de CDA-fractie het belang van een toegankelijke gemeente meerdere malen aangekaart. Zo nam de gemeenteraad op initiatief van het CDA een voorstel voor een meer toegankelijke stad unaniem aan. Ook reikte de partij vorig jaar een toegankelijkheidsprijs voor de meest toegankelijke ondernemer van Groningen uit.

Lijsttrekker René Bolle: ‘Er is nog veel te doen om Groningen toegankelijker te maken. Denk daarbij aan goede toegankelijke openbare toiletten. Vaak zijn het maar kleine aanpassingen die nodig zijn om bijvoorbeeld een winkel toegankelijker te maken. Het plaatsen van een drempelhulp of het verplaatsen van verkeerd geparkeerde fietsen is al een goed begin’.

Diverse gemeenten hebben zich aangemeld om deel te nemen aan deze testdag. De gemeente Groningen heeft dit (nog) niet gedaan. Het CDA heeft schriftelijke vragen ingediend en hoopt dat de wethouder actie onderneemt.