08 februari 2022

CDA: help starter met studieschuld bij kopen van eerste huis

Het moet voor starters eenvoudiger worden om een huis te kopen. Een groep CDA-lijsttrekkers wil dat gemeenten garant kunnen staan voor het deel van de studieschuld van starters bij het kopen van hun eerste huis. Op dit moment is het voor veel jongeren simpelweg onhaalbaar om een eigen woning te kopen, mede door hoge studieschulden.

Eén van de initiatiefnemers is de Groningse CDA-lijsttrekker Jalt de Haan. ‘De prijs van een woning is torenhoog in onze gemeente. Iedereen heeft hier last van, maar het maakt het helemaal onmogelijk wanneer je als starter een huis moet kopen. Je hebt nog geen geld van de verkoop van huis en veel starters hebben een fikse studieschuld opgebouwd. Met deze maatregel willen we starters een handje helpen’, aldus de Haan.

De lijsttrekkers wijzen erop dat jongeren graag blijven wonen in de stad waar ze zijn gaan studeren of hun eerste baan hebben gevonden. Voor Groningen is het van belang dat ook een nieuwe generatie de kans krijgt om er te wonen, te leven en mee te bouwen aan de toekomst van de stad.

CDA-Kamerlid Inge van Dijk steunt de actie. Op dit moment is het al mogelijk om als ouder of familielid garant te staan bij het afsluiten van een hypotheek, maar het zou goed zijn als ook gemeenten hier een rol in kunnen vervullen. Samen met de Tweede Kamer en gemeenten moet er gekeken worden hoe dit plan het beste kan worden vormgegeven. Daarbij moet rekening gehouden worden met de financiers die deze garanties zullen moeten omarmen en met het beperken van financiële risico’s voor gemeenten. Dit zou bijvoorbeeld kunnen door samen te werken met banken die mee willen werken aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken.