22 juli 2019

CDA in de bres voor Groningse binnensport

De gemeenteraadsfracties van het CDA wil samen met 100% Groningen, VVD, PvdD en de Stadspartij dat het college in actie komt om het tekort aan binnensportaccommodaties op te lossen. Volgens de fracties mag het niet zo zijn dat sporthallen gesloten worden, voordat de gemeente met goede alternatieven komt.

Afgelopen weken verschenen in de media onder andere berichten over Basketbal Vereniging Groningen, BV Scylla en zaalvoetbalclub DWS de Oosterpoort over een gebrek aan trainings- en wedstrijdruimte. Door het project 'beter benutten' - dat de oplossing moest zijn voor het sluiten van de Corpushuis - zou er voldoende accommodatieruimte moeten ontstaan. Nu lijken er echter vooral vierkante meters aan binnensport ruimte te verdwijnen.

Fractievoorzitter René Bolle (CDA): ‘Het is onbegrijpelijk dat deze sportverenigingen zo vlak voor het nieuwe seizoen geen kant op kunnen. Wij willen dat er eerst alternatieven gevonden worden, voordat we sporthallen gaan sluiten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het plaatsen van een tijdelijke sporthal of het bouwen van een nieuwe topsporthal waar ook Donar gebruik van kan maken'. Ook Marjet Woldhuis (100% Groningen) kan zich niet vinden in het handelen van het college. 'Deze situatie is onbestaanbaar in een stad die zich (top)sportstad noemt en hoog opgeeft over een gezonde leefstijl. We willen dat het college er alles aan doet om dit probleem zo snel mogelijk op te lossen’, aldus Woldhuis.

We hebben samen met de fracties schriftelijke vragen gesteld aan het college, zodat duidelijk wordt hoe dit heeft kunnen gebeuren en hoe wethouder Inge Jongman (ChristenUnie) dit probleem gaat oplossen.

Update 3 september:

Veel sportclubs wachten nog steeds op een oplossing vanuit de gemeente. Daarnaast is het nog wachten op antwoorden op de schriftelijke vragen die we in juli aan het college hebben gesteld. Dit terwijl er de komende week al veel wedstrijden gepland zijn. DWS Oosterpoort is een zaalvoetbalclub die nog geen idee heeft of en waar het de komende tijd kan gaan trainen. Het CDA roept het college daarom op om in actie te komen. 'Ze noemen Groningen een topsportstad. Laat dat dan ook zien', aldus Jalt de Haan.