09 april 2018

CDA kritisch op windmolens rondom Stad

Met het presenteren van het beleidskader ‘Windkracht Groningen’ werd duidelijk dat het gemeentebestuur grootschalige windenergie wil gaan realiseren in Groningen. De bedoeling is om 70 megawatt windenergie binnen de gemeentegrenzen te realiseren. Het gaat daarbij om windmolens vanaf 100 meter die met de huidige technieken circa 1 megawatt aan energie opleveren. Het CDA is kritisch over deze plannen.

In maart van dit jaar kwam het nieuws naar buiten dat het eerste windmolenpark op zee gebouwd kan gaan worden zonder subsidie van de overheid. CDA-raadslid Herman Pieter Ubbens: ‘De noodzaak om over te stappen op schone energie is duidelijk. Maar waarom nu kiezen voor windmolens rond de stad, terwijl ze op zee meer opleveren en al zonder subsidie kunnen worden ontwikkeld? We moeten die efficiëntie niet uit het oog verliezen.’

Wij willen ook meer weten over het draagvlak bij Stadjers voor windmolens rondom de stad en zullen het college van burgemeester en wethouders daarover bevragen in de gemeenteraad.

foto: ANP