28 oktober 2022

CDA lanceert initiatiefvoorstel aanpak drugsgebruik- en criminaliteit

Vanmiddag heeft het CDA Groningen drie voorstellen gepresenteerd om het drugsgebruik terug te dringen en drugscriminaliteit te bestrijden. Onlangs publiceerde het KWR in opdracht van de gemeente en op verzoek van de gemeenteraadsfractie van het CDA een rioolwateranalyse van het drugsgebruik in de gemeente Groningen. De resultaten bevestigden dat Groningen een grote afzetmarkt is voor de verkoop van drugs en dat het gebruik van verschillende soorten drugs zeer hoog is.

‘’Wat we zien is dat het gesprek over drugs is veranderd en het gebruik verder is genormaliseerd. Wat het CDA betreft, benadrukt het rioolwateronderzoek nog maar eens dat het echt tijd is om het tij te keren,’’ aldus CDA-raadslid Etkin Armut. Het initiatiefvoorstel omvat een preventieve en repressieve maatregel, maar ook een die op hulpverlening is gericht.

‘’We vinden het belangrijk dat bijvoorbeeld jonge mensen die in de drugscriminaliteit zijn beland, de kans krijgen om hier weer uit te komen’’, zo stelt Armut. ‘’Vaak blijkt dit heel lastig en soms zelfs gevaarlijk. Wij willen daarom een team opzetten dat hierbij kan helpen.’’ Het CDA vraagt het college om, net als in Amsterdam, een uitwegteam in te zetten om drugsdealers uit het criminele circuit te helpen.

In het initiatiefvoorstel stelt het CDA voor vorm te geven aan een uitwijkbeleid voor coffeeshops, zodat deze op termijn uit de binnenstad verdwijnen. ‘’Zoals tabakswaren tegenwoordig niet meer in het zicht liggen in de supermarkten en bijbehorende sluikreclame hierdoor wordt tegengegaan, willen wij door het minder zichtbaar plaatsen van coffeeshops de begindrempel verhogen.’’

Ook wordt wat het CDA betreft de drugscontrole voor festivals geïntensiveerd. Hiervoor doen zij het verzoek om te onderzoeken of het mogelijk is drugshonden in te zetten voor festivals waarvan het sterke vermoeden bestaat dat er veel drugs wordt gebruikt. Deze honden zouden afschrikkend moeten dienen, zodat festivalgangers van tevoren al de keuze maken geen drugs mee te nemen.