30 juni 2020

CDA: Laptops voor basisschoolkinderen uit minima-gezinnen

De Groningse gemeenteraadsfractie van het CDA wil dat basisschoolleerlingen uit groep 7 en 8, wiens ouders moeten rondkomen van een minimuminkomen, geld krijgen van de gemeente om een laptop aan te schaffen. Deze laptopregeling is in Groningen al van kracht voor kinderen die naar de middelbare school gaan. Omdat het onderwijs ook op de basisschool steeds digitaler wordt, is het CDA van mening dat ook basisschoolleerlingen voor de regeling in aanmerking moeten komen.

Fractievoorzitter René Bolle: ‘In Groningen groeit 1 op de 5 kinderen op in armoede. Helaas hebben veel van deze kinderen thuis geen goede computer, laptop of tablet. Dit vergroot de kansenongelijkheid, omdat ze daardoor moeite hebben met het maken van huiswerk, een spreekbeurt of een werkstuk. Terwijl we juist willen dat deze kinderen, via het onderwijs, kansen krijgen op een betere toekomst.’

Tijdens de coronacrisis werd het probleem nog eens extra duidelijk, doordat veel leerlingen  niet in staat waren het thuisonderwijs op een goede manier digitaal te volgen. ‘Gelukkig heeft de gemeente ingegrepen en 600 laptops voor het onderwijs beschikbaar gesteld. Het zou mooi zijn als we dit kunnen gebruiken om een structurele oplossing te bieden’, aldus René Bolle.

Het CDA dient daarom tijdens het voorjaarsdebat een motie in om de laptopregeling uit te breiden. PVDA, SP, D66 en Stadspartij hebben al aangegeven de motie te zullen steunen.