11 september 2018

CDA ontstemd over budgetoverschrijding verbouw Stadhuis

Het CDA wil dat het gemeentebestuur van Groningen snel duidelijkheid schept over de kostenoverschrijding bij de geplande verbouwing van het stadhuis. Het gemeentebestuur geeft aan dat het er zeker van is dat de verbouw van het stadhuis aan de Grote Markt duurder gaat uitvallen. Eind 2018 / begin 2019 zou het college duidelijkheid kunnen scheppen over de hoogte van de overschrijding. Het CDA neemt hier geen genoegen mee en wil sneller antwoorden van het college.

Eind september 2017 heeft de gemeenteraad het budget van 15,53 miljoen euro voor de verbouwing vrijgegeven. Een meerderheid koos daarbij voor de duurste variant. Alleen de SP en het CDA kozen voor een goedkoper alternatief waarbij de raadzaal niet verplaatst werd, maar wel werd geïnvesteerd in onderhoud en duurzaamheid.

“Als het college zo stellig beweert dat de verbouwing duurder gaat worden, dan hebben ze vast een berekening hoeveel dat is. Alles wijst erop dat het tenminste om een overschrijding van 8 ton gaat, maar die duidelijkheid geeft het college vooralsnog niet. Het kan niet zo zijn dat we binnen een jaar de portemonnee alweer moeten trekken, omdat het nu al duurder uitvalt.”, aldus CDA fractievoorzitter René Bolle. Op woensdag 11 september bespreekt de gemeenteraad het voorstel.