23 september 2020

CDA ontstemd over onveilige lichtmasten bij sportvelden

Een groot aantal lichtmasten rond Groningse sportparken is zo aangetast door roest dat het onveilige situaties oplevert bij harde wind of onweer. Bij een steekproef met 79 masten, bleken er 55 onveilig te zijn. Het CDA is ontstemt over deze onveilige situatie, die tijdens onderhoudswerkzaamheden bij toeval aan het licht kwam.

'Heel zorgelijk', aldus fractievoorzitter René Bolle. 'Het kan toch niet zo zijn dat ze er bij toeval achterkomen dat die lichtmasten niet meer goed zijn. Je zou toch denken dat zoiets jaarlijks gecontroleerd wordt'. Dat de masten niet structureel gecontroleerd worden, is volgens Bolle het resultaat van een te klein sportbudget.

De afgekeurde lichtmasten moeten worden vervangen. Wethouder Inge Jongman wil dit dekken uit het co-investeringsfonds voor sport. Maar daar is het CDA het niet mee eens: 'Dat co-investeringsfonds is bedoeld voor extra verbeteringen, niet voor regulier onderhoud. Dit is een noodsituatie, dus moet de vervanging zo snel mogelijk gebeuren. Maar dek dat dan gewoon uit de reserve.', aldus Bolle. Het CDA vindt dat op lange termijn de sportbegroting omhoog moet, zodat dit soort situaties in de toekomst voorkomen kunnen worden.

Foto: Shutterstock