Cannabis marijuana leaf closeup dark background.
03 februari 2020

CDA: 'Stop met het wietexperiment'

Groningen moet wat het CDA betreft stoppen met het wietexperiment. Recent bleek dat de €150.000 dat het Rijk beschikbaar stelt voor de voorbereiding van het wietexperiment niet alle kosten dekt die de gemeente moet maken.

Vorig jaar haalde het voorstel om mee te doen aan de wietproef een meerderheid van de raad, onder de voorwaarde dat het de gemeente geen geld zou kosten. Nu blijkt toch dat de tegemoetkoming van het Rijk niet voldoende is om het experiment uit te voeren. Wat fractievoorzitter René Bolle betreft is het daarmee afgelopen met de proef. 'Groningen wil alleen meewerken onder de voorwaarde dat het ons geen geld gaat kosten. Nu toch blijkt dat de tegemoetkoming onvoldoende is, is het voor ons een duidelijke keuze om te stoppen met dit experiment.', aldus René Bolle.

Het experiment houdt in dat er vanaf 2021 legaal geteelde wiet wordt verkocht in de coffeeshops in Groningen. De wiet wordt alleen geteeld door landelijk goedgekeurde telers. Alle coffeeshops zijn verplicht om mee te werken Groningen is één van de tien gemeenten die meedoen aan de landelijke wietproef.