29 juni 2018

CDA trekt aan de bel over vandalisme bij scholen

Het CDA maakt zich zorgen over het vandalisme dat wordt gepleegd op schoolpleinen in Groningen. Dit nadat we de afgelopen weken meldingen kregen van een tweetal vernielingen. Het gaat om graffiti op het plein en het gebouw van de Dom Helder Camaraschool en vernielingen aan de pilaren en het kunstgras onder de Nassauschool. Het CDA heeft het stadsbestuur daarom om opheldering gevraagd.

Waar de graffiti op het Dom Helder Camaraschool snel is verwijderd, zit de Nassauschool nog met een probleem. Dit komt doordat de gemeente heeft meegedeeld dat de scholenstichting VCOG, waar de Nassauschool deel van uitmaakt, het bedrag van tienduizenden euro’s eerst zelf moet voorschieten. Raadslid Herman Pieter Ubbens vindt dit nogal opmerkelijk: ‘omdat de gemeente verantwoordelijk is voor de buitenkant van het schoolgebouw, moet het mogelijk zijn dergelijke schade direct via de gemeente af te handelen’.

Herman Pieter heeft daarnaast vragen aan het college gesteld over de huidige aanpak om schade aan schoolgebouwen te voorkomen. Zo is op de Nassauschool een mosquito aanwezig. Dit is een apparaat dat een hoogfrequent geluid afgeeft, dat wel voor (hang)jongeren en niet voor ouderen hoorbaar is. ‘In het verleden wilde het college geen toestemming geven voor het gebruik van dit apparaat, terwijl dit een hoop schade had kunnen voorkomen. Mocht het college dit nog altijd niet willen, dan zijn we benieuwd naar het alternatief. Het vandalisme zal tenslotte toch moeten worden aangepakt.’