19 mei 2021

CDA twijfelt aan snelle hervatting bouw kattenbrug

De Raad van State moet zich nog uitspreken in een zaak die werd aangespannen tegen de bouw van de Kattenbrug. Toch is het gemeenteplan van plan om met een 'reparatievergunning' de bouw van de brug weer te hervatten. Dat vindt CDA-raadslid Herman Pieter Ubbens een vreemde zaak. Daarom stelt hij woensdag 19 mei vragen aan het college over deze kwestie.

Afgelopen vrijdag werd de de bouw van de Kattenbrug over het Schuitendiep stilgelegd, na een besluit van de Raad van State. De zaak werd aangepannen door omwonende Korst van Bladeren. Volgens van Bladeren was de vergunning voor de aanleg in strijd met het bestemmingsplan openbaar vaarwater. “Dit is naar ons weten een belangrijk onderdeel van de zaak bij de Raad van State”, zo stelt Ubbens. “Met nu wederom een snelle procedure wordt dit punt toch bevestigd?” Ubbens vraagt zich dan ook af waarom het college ervoor kiest om niet de behandeling en uitspraak door de Raad van State af te wachten.

Herman Pieter Ubbens vraagt zich ook af in hoeverre de brug nog noodzakelijk is, omdat de Diepenring als bus route niet voor lijkt te komen in de concept OV-visie. Ook over deze kwestie zal Ubbens tijdens het vragenuur opheldering vragen.

Foto: Gemeente Groningen, toekomstige Kattenbrug