30 augustus 2021

CDA: werk aan de winkel om het inclusief sporten en bewegen te bevorderen

In Tokio kunnen we de afgelopen dagen genieten van vele mooie Nederlandse prestaties op de Paralympische Spelen. Op het moment zijn er al 20 medailles gehaald, waarvan 6 gouden plakken. Toch is er nog veel werk aan de winkel als het gaat om het inclusief sporten en bewegen. Uit onderzoek van het Mulier instituur blijkt dat ongeveer een kwart van de mensen met een lichamelijke beperking sport. Dit is een groot verschil met de algemene bevolking, waar de sportdeelname 53% bedraagt.

De Groningse gemeenteraadsfractie van het CDA wil daarom weten of het college meer inzicht kan geven in de manier waarop drempels voor deze doelgroep weggenomen kunnen worden. Fractievoorzitter René Bolle: ‘Mensen met een lichamelijke beperking kunnen tegen veel verschillende drempels aanlopen om te sporten. Één daarvan is bijvoorbeeld een gebrek aan goede hulpmiddelen. In den Haag zijn ze gestart met een Mobilitheek, een soort bibliotheek voor sportmiddelen. We zien benieuwd of een dergelijk initiatief in Groningen ook een bijdrage kan leveren aan de sportdeelname.’

Daarnaast stelt het CDA schriftelijke vragen over de toegankelijkheid van de sportaccomodaties en de fitness- en beweegmogelijkheden in de openbare ruimte. Ook wil de fractie weten wat de bijdragen geweest is van de onlangs aangestelde maatschappelijke sportcoach.