07 juli 2021

CDA wil BOA-capaciteit op orde

Nederland is sinds ruim een week van het slot. Op de anderhalve meter regel na kan en mag alles weer. En dat is voor de meeste inwoners een hele opluchting. Hoe anders was de situatie tijdens de bijna anderhalf jaar daarvoor. Politie en toezichthouders (BOA's) draaiden overuren. Juist in deze periode bleek met name de capaciteit van BOA's in de gemeente ernstig tekort te schieten.

“Je zag het tekort aan BOA's al tijdens het handhaven van de avondklok en toezicht houden in winkelstraten. Maar in de periode met prachtig weer een paar weken geleden en grote overlast in het Noorderplantsoen en op het Stadsstrand werd het probleem pas echt duidelijk", zegt Ietje Jacobs-Setz, fractievoorzitter van de VVD.

Amrut Sijbolts van de Stadspartij vult haar aan: “Het college en de burgemeester hebben aangegeven dat het tekort aan BOA's inderdaad een probleem is. Dat probleem is niet nieuw en was er ook voor Corona. We zien echter al jaren geen oplossing voor dit probleem. Willen we onde wijken en dorpen leefbaar houden dan moet er een oplossing komen".

De VVD, Stadspartij en CDA vinden dat de leefbaarheid en veiligheid op diverse terreinen onder druk staat. En door het tekort aan BOA's kan de overlast niet adequaat worden bestreden.

“Wij roepen het college met een motie op om in kaart te brengen welke investeringen nodig zijn om de BOA-capaciteit op orde te brengen. Voor een gemeente zo groot als Groningen hebben wij vergeleken met andere steden veel te weinig BOA's in dienst", besluit René Bolle, fractievoorzitter van het CDA.