20 april 2018

CDA wil handhaving in Noorderplantsoen

De eerste twee warme dagen van dit jaar zorgen voor flinke overlast in het Noorderplantsoen. Het plantsoen ligt bezaaid met afval en het gras is beschadigd door schroeiplekken van barbecues. Het CDA wil dat de gemeente de bezoekers wijst op hun verantwoordelijkheid en overgaat tot handhaving.

Fractievoorzitter René Bolle: ‘De lente en de warme temperaturen, de stad die in bloei staat, het stemt allemaal vrolijk en nodigt uit om buiten te genieten. In de stad hebben we prachtige plekken waar dit kan, het Stadstrand, het Stadspark en het Noorderplantsoen. Het is in eerste instantie de verantwoordelijkheid van de bezoeker om het netjes te houden. Als dit niet gebeurt moet de gemeente ingrijpen. Als de huidige situatie in het Noorderplantsoen er niet voor zorgt dat de gemeente nu gaat handhaven, dan vraag ik me af of dat ooit nog gaat gebeuren’.

De gemeente heeft inmiddels een oproep gedaan aan de gebruikers om het plantsoen netjes achter te laten na gebruik, maar treft verder geen extra maatregelen. Wij willen dat die stap wel wordt gezet: ‘Het is goed dat de gemeente als gastheer zorgt dat er voldoende mogelijkheden zijn om je afval op een nette manier op te ruimen. Het is echter ook aan de gastheer om op te treden als mensen zich niet houden aan de regels,’ aldus Bolle.

Wij hebben schriftelijke vragen ingediend over de kwestie.

Foto: Robert Pastoor/RTV Noord