07 juli 2021

CDA wil plan om balans tussen studenten en Stadjers terug te krijgen

De gemeenteraadsfractie van het CDA wil dat er een plan komt om de balans tussen studenten en Stadjers terug te krijgen. Dit plan moet de gemeente Groningen samen met de RUG, de Hanzehogeschool, woningbouwcorporaties en studentenorganisaties ontwikkelen.

Het is een reactie op de studentenoverlast die ten tijde van corona toenam in stadsbuurten als bijvoorbeeld de Schildersbuurt, de Zeeheldenbuurt, de Korrewegwijkbuurt en de Oosterparkwijk. Ook voor corona was die overlast er al, zegt Bolle. ‘Als we niet gezamenlijk de verantwoording hiervoor nemen, ben ik bang dat de stad alleen maar achteruit kachelt, met almaar stijgende aantallen studenten en een oververhitte woningmarkt’’, aldus de fractievoorzitter van het CDA.

‘Gewone’ bewoners trekken herhaaldelijk aan de bel bij de politie, het Meldpunt Overlast en de gemeente als het kabaal van de studenten hen uit de slaap houdt. Tevergeefs, vinden de klagende Stadjers die de gemeente ‘pappen en nathouden’ verwijten. Ze zien met lede ogen aan hoe, ondanks regelgeving, steeds meer huizen veranderen in studentenhuizen, waar kamers plaatsmaken voor studio’s en appartementen.

‘RUG en Hanze zadelen de gemeenschap op met de problemen van hun groei. Als we als stad blijven doen wat we deden, krijgen we de balans tussen Stadjers en studenten nooit meer terug. We moeten dúrven zeggen tegen Hanze en RUG: genoeg is genoeg. Dit is geen anti-studenten motie, dit is een anti-overlast motie. Een dedicated manager in de Schildersbuurt, die de gemeente wil aanstellen, lost de problemen niet op. Het is de hoogste tijd dat we dieper kijken en analyseren wat we hebben aan studenten en aan huisvesting en daar past niet nóg meer aanwas van studenten bij’’, zegt Bolle.