03 maart 2022

CDA wil woningbouw in Biotoop Haren

De Groningse gemeenteraadsfractie van het CDA vindt dat er in de toekomst ook gebouwd moet kunnen worden in de Biotoop. De recente aankoop van de Hortus en de Biotoop biedt een uitgelezen kans om op een prachtige locatie meer woningen te creëren.

Het college heeft onlangs besloten om voor 3,6 miljoen euro de Hortus en Biotoop in Haren aan te kopen van de Rijksuniversiteit Groningen. Ze wil daarmee de sociale, culturele en recreatieve waarde behouden.  Het CDA ziet deze waarde ook,  maar lijsttrekker Jalt de Haan ziet kansen voor meer. “De woningnood in Groningen is groot en er is behoefte aan goede, groene plekken om te wonen, de Biotoop is een ruime plek waar dat volgens ons uitstekend zou kunnen. Over de Hortus is het CDA duidelijk, deze blijft behouden en hier worden geen woningen gebouwd. ”

Volgens het CDA is er naast de forse aankoopprijs ook nog sprake van achterstallig en toekomstig onderhoud van het terrein. Daar heeft de gemeente nog geen dekking voor gevonden. “Door woningen te bouwen komen deze kosten niet alleen ten laste van onze inwoners en kun je ervoor zorgen dat er een mooie mix ontstaat tussen de huidige bewoners en de vele mensen in onze gemeente die op zoek zijn naar een betaalbare woning op een mooie groene plek.”