12 januari 2021

CDA zet vraagtekens bij verdere invoering betaald parkeren

De Groningse gemeenteraadsfractie van het CDA wil opheldering van het college over de plannen om in 2021 in een groot gebeid betaald parkeren in te voeren. Wijken zoals Paddepoel, Selwerd, de Wijert en Helpman krijgen dan in één keer betaald parkeren.

Met de parkeervisie, die in 2018 is vastgesteld, is de gemeente een nieuwe weg ingeslagen. Die weg leidt op termijn naar betaald parkeren in de hele stad. Waar het betaald parkeren regime tot voorkort nog gold voor het centrum en de schilwijken breidt het zich gestaag uit over andere wijken in de stad. Het is slechts een kwestie van tijd voor het wijken als Paddepoel en Vinkhuizen bereikt heeft. Dit alles onder het mom van “herwinnen van de openbare ruimte”.

CDA-raadslid Herman Pieter Ubbens: ‘Het college lijkt op dit moment zonder enige onderbouwing en draagvlak van inwoners betaald parkeren over de hele stad uit te rollen. We hebben daarom talloze vragen gesteld aan het college. Deze gaan over de vraag waarom inwoners niet worden betrokken, of de parkeerdruk afneemt in wijken met betaald pakeren en wat er terecht is gekomen van de herwonnen openbare ruimte. Wat mijn fractie betreft kunnen we pas gaan nadenken over verdere invoering van betaald parkeren, wanneer alle feiten op tafel liggen en de inwoners in voldoende mate zijn betrokken’

De schriftelijke vragen die we aan het college hebben gesteld, vind je hier

Foto: Shutterstock