18 november 2020

College moet sober alternatief Oosterpoort uitwerken

De gemeenteraadsfracties van de Stadspartij en het CDA maken zich zorgen over de hoge kosten voor het nieuwe muziekgebouw dat in de plaats van de Oosterpoort komt. Daarom vragen ze het college om te kijken naar goedkopere alternatieven in het ontwerp.

Fractievoorzitter Amrut Sijbolts van de Stadspartij pleit voor soberheid in de nieuwe plannen voor het muziekcentrum. ‘De nieuwe Oosterpoort zal ongeveer 220 miljoen aan investering kosten. Dat is een hele hoop geld. Helemaal als je er rekening mee houdt dat er bij grote bouwprojecten altijd risico’s zijn op het overschrijden van de begroting. Denk aan rentestijging, marktwerking, inflatie maar ook aan mogelijke wijzigingen in wet- en regelgeving op het gebied van aardbevingsbestendig bouwen’, aldus de fractievoorzitter.

De financiële situatie van de gemeente is, mede door de coronacrisis, erg onzeker. Daarom vinden we het belangrijk dat het voor de raad mogelijk blijft om te kijken naar eventuele goedkopere keuzes.

De gemeenteraadsfracties willen dat er verschillende keuzes aan de gemeente worden voorgelegd in het ontwerp van het nieuwe muziekcentrum. CDA-raadslid Herman Pieter Ubbens: ‘De financiële situatie van de gemeente is, mede door de coronacrisis, erg onzeker. Daarom vinden we het belangrijk dat het voor de raad mogelijk blijft om te kijken naar eventuele goedkopere keuzes binnen het ontwerp van de nieuwe Oosterpoort en niet met slechts een vast ontwerp te komen’.

De fracties dienen daarom vanavond tijdens de raadsvergadering een motie in, waarin ze het college verzoeken te kijken naar een versoberd alternatief.