03 april 2019

Groninger Hielke Onnink in de race voor voorzitter CDA-jongeren

Hielke Onnink (21) uit Groningen wil aan de slag als landelijk voorzitter van de politieke jongerenorganisatie van het CDA, het CDJA. Maar daarvoor moet hij eerst wel de verkiezingen winnen. De student rechten is erg blij met alle steun die hij ontvangt uit het hele land. ‘’De mening van jongeren wordt steeds belangrijker. We staan voor grote uitdagingen. De toekomst ligt in onze handen.’’

Het CDJA houdt zich actief bezig met voorlichting, inhoudelijke activiteiten en politiek op lokaal, provinciaal en landelijk niveau. ‘’Sinds mijn zestiende ben ik al betrokken bij het CDJA en CDA’’ legt Hielke uit. ‘’Ik vind het mooi om te zien hoe jonge CDA’ers zich ontwikkelen binnen het CDJA en zich daarnaast willen inzetten voor een betere samenleving. Veel van onze jongeren doen dit als volksvertegenwoordiger of bestuurslid. Dat is echt geweldig!’’

De afgelopen jaren heeft Hielke zich ook ingezet voor de lokale politiek. René Bolle, fractievoorzitter CDA Groningen: 'Hielke is altijd betrokken geweest bij het CDA, zowel op gemeentelijk als provinciaal niveau. Hij is een uitstekende kandidaat die ons altijd heeft geholpen bij verschillende campagnes.'

Hielke werkt, naast zijn studie aan de universiteit in Groningen, als beleidsmedewerker griffie bij de gemeente Westerkwartier. Hij heeft duidelijke ideeën over de kweekvijver van het CDA. ‘’Ik wil werken aan een vereniging die dichtbij, nuchter en ambitieus is’’ stelt Hielke. ‘’Voor mij moet het CDJA een plek zijn waar iedereen de kans krijgt zich te ontwikkelen.

De voorzittersverkiezing vindt plaats in aanloop naar het voorjaarscongres van de CDA-jongeren op 10 en 11 mei.