28 april 2021

Inbreng raadslid Ubbens bij debat invoering betaald parkeren

''De invoering van betaald parkeren gaat meestal gepaard met veel discussie en gedoe. Niet alle inwoners ervaren dezelfde problemen met betrekking tot parkeeroverlast. Veel inwoners zien betaald parkeren niet zitten. Anderen zien het als de enige oplossing om forensen uit hun wijk te weren en weer een parkeerplek voor de deur te hebben.

Parkeervisie

Tot voor kort ging de gemeente in wijken, waar parkeeroverlast bestaat, met de inwoners van de wijk in gesprek. Deze gang van zaken is ook vastgelegd in de parkeervisie. Toen al zagen wij vanuit de CDA-fractie te veel de tendens dat betaald parkeren als enige oplossing wordt gezien en wij hebben onder andere daarom tegen de parkeervisie gestemd. Andere partijen hebben wel ingestemd, vooral omdat draagvlak en burgerbetrokkenheid in de visie goed leek vastgelegd. Nu een paar jaar later blijkt er niets zachter dan deze belofte in de parkeervisie.

Inspraak bewoners

De redenering is dat, vanwege het waterbedeffect, het gebied met betaald parkeren in de loop van de komende jaren zal blijven uitbreiden en dat inspraak daarover niet meer nodig is. D66 begon in de commissie hier uitermate kritisch over, het plan had zoveel beter kunnen zijn met inspraak.. Maar de kritiek bleek een natte wind, want uiteindelijk was het plan toch wel goed zo… De PvdA-fractie gaf aan er wel vertrouwen in te hebben dat bewoners dit besluit wel zullen begrijpen. Ik vrees echter dat veel inwoners helemaal niet weten wat hier allemaal voor hun besloten wordt.  We zullen straks zien bij de uitrol van betaald parkeren in Selwerd en Paddepoel hoe fijn de inwoners het vinden dat hun mening er niet toe deed, dat de gemeente wel wist wat goed voor hun was. En de vraag is of inwoners dan nog met enthousiasme mee willen doen aan de inspraak? Want over de nieuwe inrichting van hun straten mogen ze wel meepraten… als ze maar geen extra parkeerplekken willen.. Het kan toch niet zo zijn dat je als inwoners alleen maar mee mag praten en beslissen over je eigen straat of buurt als je mening binnen het coalitieakkoord past?

Waarom geen draagvlakonderzoek?

De CDA fractie snapt niet waarom we niet door konden gaan op de weg die we met de Oosterpark en Korrewegwijk waren ingeslagen. Ga met de bewoners in gesprek over wat zij willen en voer betaald parkeren eventueel in als er draagvlak bestaat. En kom niet aanzetten met flauwekul als: er zijn klachten dus er is draagvlak. Dat zouden de mensen die klagen over geluidsoverlast van het Stadspark ook wel willen, maar dan zie ze deze dadendrang ook niet bij het college. Natuurlijk moet je iets met klachten, maar je moet net zo goed is met de mening van mensen die niet klagen en dat gaat nu mis.

Corpus den Hoorn

Helemaal vreemd is de keuze om betaald parkeren in Corpus en Hoornse Meer in te voeren op basis van 3 klachten en 2 whatsapp berichten. Wij dienen met een aantal partijen een amendement in om in elk geval deze twee wijken nu niet mee te nemen, de invoering is pas gepland in 2023, nog voldoende tijd om een normaal participatieproces te voeren.

Tot slot, in de commissie vroeg ik al naar de keuze om de tarieven voor een groot deel van het nieuwe gebied op 50 euro voor een parkeervergunning te vragen. Wij waarderen de keuze om rekening te houden met de mensen met een laag inkomen en daarom is een lager tarief dan de 106 euro die inwoners van de huidige schil betalen goed. Maar ik snap dan eigenlijk niet waarom zij die 106 euro moeten betalen. Per motie vragen we daarom om een onderzoek naar een eerlijker systeem, zodat ook inwoners van de tweede schil en eventueel de binnenstad met een laaginkomen tegemoetgekomen worden.''