07 juni 2023

Groningse oppositie wil opheldering over gang van zaken rondom het Suikerterrein

De fracties van CDA, VVD, D66, Stadspartij 100% voor Groningen, Student en Stad, Partij voor het Noorden en PVV stellen schriftelijke vragen naar aanleiding van een artikel in het Dagblad van het Noorden over het Suikerterrein. In het artikel wordt uiteengezet hoe de gemeente verschillende malen financieel te hulp moest schieten, nadat het terrein in 2015 aan Ploeg id3 werd verhuurd.

De fracties stellen vragen over notulen uit een overleg, waarin door de gemeente lijkt te worden voorgesteld een nep-opdracht op te stellen om een periode van financiële tegenspoed te overbruggen. ‘Als de gemeente een dergelijke constructie zou voorstellen en bereid zou zijn een nep-opdracht te verzinnen om financiële ondersteuning te bieden, is dat zeer ernstig.’ aldus CDA-raadslid Etkin Armut. De fracties vragen daarom of het klopt dat deze nep-opdracht werd overwogen en of het college hiervan op de hoogte was.

De fracties willen bovendien opheldering over de gehele gang van zaken rondom de samenwerking op het terrein. Zo gaat het in de vragen ook over Sugar Homes, de studentencontainers op het terrein. ‘Als het college ervoor kiest een lening te verstrekken aan ondernemers, zou dat in het belang van onze inwoners moeten gebeuren. Daar horen de hoge huurstijgingen die we bij Sugar Homes hebben gezien niet bij.’ stelt Armut. ‘Als het om publiek geld gaat, moeten er duidelijke maatschappelijke doelen nagestreefd worden. Dat lijkt nu niet het geval.’

CDA, VVD, D66, Stadspartij 100% voor Groningen, Student en Stad, Partij voor het Noorden en PVV eisen opheldering over de keuzes die zijn gemaakt op financieel gebied. Bovendien willen de fracties weten hoe gebruikelijk het is om als gemeente zo vaak op deze manier financieel te hulp te schieten. ‘We maken ons zorgen over de gang van zaken. Dit moet tot op de bodem worden uitgezocht’, besluit Armut.