12 oktober 2022

Woordvoering Jalt de Haan Koopkrachtdebat "De gemeente wijst aan de ene kant terecht naar het Rijk, maar verzaken zelf het goede voorbeeld te geven"

Vandaag is in de raad gesproken over een breed crisispakket tegen energiearmoede en inflatie dit vanwege de geopolitieke realiteit van de grootste oorlog in Europa sinds de Tweede Wereldoorlog. De illegale annexatie van Poetins Rusland op Oekraïens grondgebied. Met alle gevolgen van dien. Echter vindt dit probleem zijn oorsprong niet alleen in de oorlog. Helaas wonen we in een gemeente waar veel te veel kinderen opgroeien in armoede. Van kinderen die thuis geen verwarming meer aan hebben, omdat er niet genoeg geld is om de energie van te betalen. We zijn in een extreme situatie zijn beland en we moeten als politiek nu handelen. Daarom is het goed dat het kabinet daarom heeft besloten te komen met een groot pakket aan maatregelen ter waarde van 17 miljard en een prijsplafond waarvan de kosten ook in de tientallen miljarden zullen lopen. Aanvullend is het mooi dat ook wij als gemeente kijken wat de gemeente extra kan doen om mensen te helpen. Aan de andere kant is het pijnlijk dat dat in veel andere Groningse gemeenten niet lukt, omdat er simpelweg geen geld meer is. Dat een paar kilometer een verschil van honderden euro’s kan betekenen.

Wat het CDA betreft de complimenten aan al onze ambtenaren die de afgelopen weken keihard hebben gewerkt aan dit pakket. De keuzes die hierin gemaakt worden, zijn allen goed uit te leggen. En toch wringt het bij de CDA-fractie op enkele punten.

Energietoeslag Studenten

Waar we aan de ene kant tegen studenten zeggen dat we geen geld hebben om hen een energietoeslag uit te keren, besluiten we wel met het geld dat over is van de energietoeslag van het Rijk andere inwoners extra te helpen. De gemeente verhoogt de energietoeslag met 200 euro en breiden hem uit tot en met 140%. Dit is natuurlijk fantastisch en voor veel mensen nodig, maar hoe leg je dat uit bijvoorbeeld ook na het protest van afgelopen donderdag op de Grote Markt. Hoe leg je dat uit aan studenten die nu de eindjes niet meer bij elkaar kunnen knopen. De gemeente wijst aan de ene kant terecht naar het Rijk, maar verzaken zelf het goede voorbeeld te geven.

Het antwoord is dat er voor studenten die in de problemen zitten de mogelijkheid van een bijzondere bijstand is. Echter is dit vaak lang niet altijd een optie, vanwege het feit dat er eerst gewezen wordt op voorliggende voorzieningen en dit voor veel studenten betekent om maximaal te lenen bij DUO. Daarom wil het CDA dat de drie miljoen die nu extra bedoeld is voor de bijzondere bijstand ingezet kan worden om een energietoeslag uit te keren aan studenten.

Fondsen

Het zijn niet alleen individuele burgers die last hebben van de energiecrisis. Het zijn ook ondernemers, sportverenigingen, cultuurinstellingen, scholen, dorpshuizen, studentenverenigingen, kerken en ga zo maar door. Goed dat er daarom een fonds komt voor de compensatie van de gestegen kosten. Dit fonds moet nog nader uitgewerkt worden, maar het CDA vindt het van belang dat dit fonds voor al die organisaties beschikbaar is die een bijdrage leveren aan een sociale basis in onze gemeente.

Het fonds bestaat uit 3 miljoen euro, wat een mooi bedrag is, maar wat ook zo op kan zijn. Daarom zijn we benieuwd of er ook nog wat extra’s mogelijk is. Bijvoorbeeld voor sportverenigingen. De gemeente zou ook aan de knop van de sporttarieven kunnen draaien om deze te verlagen. Of voor ondernemers kijken naar een verlaging van de OZB. Daarom vraagt de CDA-fractie zich af: ziet het college meer mogelijkheden om deze groep bedrijven en organisaties te helpen? En het CDA wil voorkomen dat we taferelen krijgen zoals bijvoorbeeld met de SNN-subsidie. Het moet voor iedereen beschikbaar zijn, of je het nou meteen aanvraagt of niet. Daarom wil het CDA dat het college bij de raad terugkomt, wanneer het fonds lijkt leeg te raken. Daarom is door de fractie de motie “de sociale basis moet blijven” ingediend.

Tot slot vraagt deze crisis ook iets van ons als samenleving. Laten hen die het goed hebben, letten op de mensen die wat extra’s kunnen gebruiken. Laten we niet alles van de overheid verwachten, maar ook zelf opstaan om elkaar door deze moeilijke tijd heen te helpen.