11 november 2020

Woordvoering René Bolle begroting 2021

Het voelt vreemd om het in deze tijden over 2021 te hebben. De opgaves waar we voor staan zijn groter dan het wel of niet extra uitgeven van 30.000 euro aan een stedenband of het schrappen van een trainingsveldtarief voor sportclubs. Maar, dat weet je als je je kandideert voor een plek in de gemeenteraad. Het gaat soms, of liever best wel vaak, over triviale dingen. Begrijp me niet verkeerd, ogenschijnlijk triviaal in tijden van crisis, betekent niet dat iets geen impact kan hebben op het leven van mensen. Zo is investeren in sport in onzekere tijden belangrijk om mensen actief, gezond en sociaal te houden. We merken nu nog meer hoe belangrijk gezondheid is.

Dat een gemeente echter maar een beperkte invloed heeft in de levens van het overgrote deel van onze inwoners zou je snel vergeten. Een blik op de opkomstcijfers van de laatste gemeenteraadsverkiezingen helpt wel om dat besef weer terug te krijgen. De gemeente kan het niet alleen. Gelukkig zien we dan ook, juist in deze tijd, nieuwe en bestaande initiatieven met inwoners en ondernemers, die klaarstaan voor mensen die het in deze crisis moeilijk hebben. En het is dan ook belangrijk om oog te houden voor deze hartverwarmende lokale initiatieven en ondersteuning te bieden aan mensen die hulp of aandacht nodig hebben.

Herwaardering van de publieke taak

Er lijkt een kanteling gaande. In de verschillende landelijke verkiezingsprogramma’s die inmiddels openbaar zijn geworden zien we het terug. De herwaardering van de publieke taak. Het lijkt erop dat we het primaire eigen belang achter ons gaan laten en naar een samenleving gaan waarin mededogen centraal staat en waarin het collectief en de collectieve doelen een grotere rol krijgen. Ook zie je in meerdere programma’s het verhogen van het minimumloon terug. Wat een indicatie zou kunnen zijn dat steeds meer mensen verlangen naar een samenleving waarin we samenwerken om bestaanszekerheid te garanderen.

Werkgelegenheid

En die bestaanszekerheid staat voor steeds meer mensen onder druk. De aantallen mensen die noodgedwongen gebruik zullen moeten maken van de bijstand zullen waarschijnlijk flink stijgen. Daarom is het goed dat we mensen die hun baan verliezen zo snel mogelijk naar nieuw werk begeleiden en zorgen voor goede inkomensondersteuning en een innovatieve en effectieve schuldenaanpak.

Bouwen voor starters en gezinnen

En alhoewel een goed adagium is dat je moet investeren in mensen, niet in stenen, is het ook écht cruciaal dat er vaart gemaakt wordt met het bouwen van woningen zodat mensen die graag willen wonen in Groningen dat ook kunnen. Zeker voor starters en gezinnen cruciaal in Groningen.

De fundamentele keuzes blijven uit

En zien we nou al deze dingen genoeg terug in de begroting? Voor een groot deel wel. Alleen de echte keuzes, de fundamentele keuzes, die blijven uit. We gaan zoveel mogelijk door op de oude voet. Corona of niet. Er is een verschil tussen niet bezuinigen, omdat je de crisis niet wilt verergeren en doen alsof er niets aan de hand is. En ik hoor u denken: “Alles wat we nu bijplussen op het sociale domein is toch een fundamentele keuze”. 40 miljoen wordt er dan geroepen toch? Ja dat is een keuze. Maar geen fundamentele. Het is namelijk ook tegelijkertijd een keuze om niet kritisch naar dat beleid te kijken.

Gemeentefinanciën

En dat alles bij het oude blijft wordt versterkt door een nieuwe traditie. Iedere coalitiepartij dient op zijn of haar partij prioriteit een amendement in, om het geld wat vorig jaar geschrapt was weer terug te krijgen. Stedenbanden, groene schoolpleinen, schaapskuddes. Dat we daarvoor de lasten moeten verhogen en het bouwen in Groningen duurder maken doet dan kennelijk niet ter zake. En dat baart zorgen. Want het lukt de coalitiepartijen en het college maar niet om te leven naar de grootte van de gemeentelijke portemonnee. En juist dan, als het geld er eigenlijk niet is, juist dan is het van belang om je te beseffen dat waarde om meer dan alleen euro’s draait.

Het lukt de coalitiepartijen en het college maar niet om te leven naar de grootte van de gemeentelijke portemonnee.

Een groot deel van de tekst die ik zojuist heb uitgesproken is gejat. En wel gejat van mijn collega fractievoorzitters. Twaalf stukjes van 200 woorden. 2x per jaar in de Gezinsbode. Elk jaar weer een crime om er wat van te maken. Van elk van deze teksten, die wat mij betreft hout snijden, heb ik een stukje gebruikt.  Niet om daarmee te laten zien of aan te tonen dat het midden zo great is… En ook niet om te laten zien dat er tenminste nog iemand is die de stukjes gelezen heeft.

Nee, dat heb ik gedaan om te laten zien dat alhoewel we over sommige dingen wezenlijk anders denken en ook echt ander keuzes zouden maken. De verschillen soms heel groot lijken - en dat is voor de politiek ook van wezenlijk belang- ben ik ervan overtuigd dat er aan het eind van de dag meer dingen zijn die ons met elkaar verbinden.