Vrijdag 9 november heeft CDA Het Hogeland Adorp, Sauwerd en Baflo bezocht. Het CDA is inmiddels al een half jaar “on tour” om kennis te maken met bedrijven, verenigingen, instellingen en bewonersinitiatieven in de toekomstige gemeente Het Hogeland.

In Adorp ging het CDA op bezoek bij het agrarisch bedrijf van de familie Derksen. Dit bedrijf is straks gevestigd in het zuidelijkste deel van de nieuwe gemeente. Gesproken werd over het belang van de agrarische sector voor de nieuwe gemeente, de samenwerking met het Groninger Landschap en de verduurzaming van de sector.

Vervolgens werd een bezoek gebracht aan de dorpswinkel in Sauwerd die wordt gerund door de dorpscoöperatie Rietdiep. Prachtig om te zien hoe een dorp zelf een belangrijke voorziening in stand houdt. Daarnaast werd met de vereniging voor dorpsbelangen Sauwerd-Wetsinge gesproken over de dorpsvisie en de plannen van de provincie om de N361 aan te pakken.

Tot slot werd een bezoek gebracht aan het oude borgterrein Onsta. Er zijn plannen om dit terrein zo in te richten, dat de geschiedenis meer tot zijn recht komt. De dag werd afgesloten in Baflo. Na een rondleiding door de opgeknapte Immanuelkerk presenteerden Lammert Meinema uit Baflo en Suzan Wieringa uit Winsum de toekomstplannen van karate vereniging Dojo Katsu. De vereniging groeit en heeft inmiddels een regiofunctie. Doelstelling is om in De Tirrel in Winsum een nieuw onderkomen te realiseren voor de karatevereniging.