Vrijdag 19 oktober is CDA Het Hogeland op bezoek geweest bij het Zeemanshuis in de Eemshaven, een gloednieuwe sportschool en bij meelfabriek Waddenmolen in Uithuizermeeden. Eerder waren er al werkbezoeken in de gemeente Bedum, Winsum en De Marne.

Het Zeemanshuis is de huiskamer voor zeelieden die één of meerdere dagen in de Eemshaven vertoeven. Dat het Zeemanshuis in een behoefte voorziet blijkt wel uit het aantal bezoekers dat soms op kan lopen tot 300 personen per dag. Om die reden wordt ook nagedacht over uitbreiding van het Zeemanshuis. De bemanning van de schepen vindt er ontspanning, er is aandacht voor de sociale zorg en persoonlijke dienstverlening. Het CDA vindt het Zeemanshuis een voortreffelijk voorbeeld van maatschappelijke participatie met aandacht voor de verre naaste, die blijvende ondersteuning verdient.

Het werkbezoek krijgt een vervolg bij het sportcentrum De Oude Fabriek in Uithuizermeeden. Dit nieuwe sportcentrum heeft enkele uren eerder haar deuren geopend. Het CDA heeft veel bewondering voor het doorzettingsvermogen van de jonge ondernemers, die 3 jaar bezig zijn geweest om hun plannen te realiseren. Het is trouwens ook een hele mooie invulling van een voormalige industriële loods midden in het dorp. De combinatie met een fysiopraktijk heeft toegevoegde waarde. Dit soort initiatieven draagt het CDA een warm hart toe. Het vergroot de leefbaarheid van het dorp en draagt bij aan een gezonde levensstijl.

Vervolgens is de meelfabriek Waddenmolen bezocht. De productie is volledig geautomatiseerd en draait daardoor 7 x 24 uur. De fabriek is ook van belang voor de werkgelegenheid. Dagelijks wordt 250 ton meel geproduceerd. Dus ruim 10 ton per uur. Uit de rondgang door de fabriek blijkt dat een maximale kwaliteit van het meel wordt nagestreefd, waarbij hygiëne voorop staat.

Tussendoor is er nog een gesprek geweest met de voorzitter en de directeur van de muziekschool Hunsingo. De muziekschool vraagt aandacht en steun voor uitbreiding van haar activiteiten tot een centrum voor kunst en cultuur, zowel voor jongeren als ouderen. Het CDA erkent dat cultuur belangrijk is voor de samenleving en ondersteunt daarom laagdrempelige initiatieven.

Met deze werkbezoeken doet de CDA-fractie voor het Hogeland veel inspiratie op.