Tijdens de raadsvergadering op woensdag 26 februari stelt CDA Het Hogeland onderstaande vragen;

Het is de laatste tijd volop in het nieuws. En in navolging van andere gemeenten willen ook wij in Het Hogeland aandacht vragen voor de risico’s van loden waterleidingen.

Tot 1960 konden leidingen gemaakt worden van lood, een zwaar metaal dat slecht is voor de gezondheid als je het binnenkrijgt via drinkwater. Vooral voor kleine kinderen kunnen de gevolgen groot zijn. In december berichtte de gezondheidsraad dat er in Nederland nog steeds 100.000 tot 200.000 woningen staan waar te veel lood uit de kraan komt.

We horen de laatste tijd vaker in het nieuws dat op basisscholen door het hele land lood is gevonden in het leidingwater. Ouders zijn ongerust en willen zelfs dat de overheid ingrijpt. Gemeenten gaan hier nog wisselend mee om; de ene gemeente neemt actie en de andere niet. Scholen pakken het inmiddels ook zelf op , de PO raad roept op om de leidingen te controleren.

Meerdere gemeenten, waaronder ook Groningen, gaan nu toch onderzoeken of er nog loden leidingen aanwezig zijn bij schoolgebouwen, crèches en bv sportaccommodaties of andere gemeentelijke gebouwen. Tevens zouden huiseigenaren ook op de hoogte moeten worden gebracht van de aanwezige risico’s.

De fractie van het CDA heeft daarover een aantal vragen;

1. Weet het college of er en hoeveel gebouwen er in onze gemeente zijn waar nog loden waterleidingen aanwezig zijn?

2. Als dat niet het geval is , is het college dan voornemens om bijvoorbeeld scholen, crèches, en gemeentelijk vastgoed te onderzoeken op aanwezigheid van loden leidingen?

3. Is het college op de hoogte van het beleid en evt acties die de woningbouwcorporaties ondernemen bij hun oudere huurwoningen op aanwezigheid van loden waterleidingen, en of daardoor ook een compleet beeld is in de gemeente?

4. Wat is het beleid van de gemeente om ook woningeigenaren en particuliere verhuurders op de hoogte te stellen van het effect van loden waterleidingen. Wat kan de gemeente doen om inwoners bewust te maken van de risico`s, al dan niet in samenwerking met het Waterbedrijf Groningen. Er zijn veel testen beschikbaar maar zijn die ook betrouwbaar?

5. Kan de aanwezigheid van lood ook worden gehaald uit de testen die regelmatig gehouden moeten worden i.v.m de verplichte legionella controles en kunnen die testen eventueel worden gecombineerd?