CDA beleeft Lauwersmeergebied

Vrijdag 15 maart hebben CDA kandidaten voor de Provinciale Staten en voor het Waterschap Noorderzijlvest, samen met CDA raadsleden uit Het Hogeland, een werkbezoek gebracht aan het Lauwersmeergebied. Een fantastisch mooi gebied waar natuur, havenactiviteiten en recreatie samen hand in hand gaan. Dit maakt het Lauwersmeergebied uniek in onze mooie provincie.

Lauwersnest

Precies 50 jaar geleden ontstond het Lauwersmeer en is nu uitgegroeid tot een Nationaal Park, grenzend aan het unieke Waddengebied. Boswachter Jaap Kloosterhuis vertelde enthousiast over het pas geopende activiteitencentrum “Het Lauwersnest”. In zijn werk komt Jaap veel andere instanties tegen, waaronder Defensie. Al deze instanties werken uitstekend samen en hebben warme contacten. Zo kan iedereen op een goede manier genieten van dit unieke natuurgebied.

Haven op de kaart

Na de lunch heeft het CDA een bezoek gebracht aan de haven in Lauwersoog. Belangrijk voor deze haven is samenwerking en met elkaar aan de slag voor de haven. Volgens havendirecteur Harm Post wordt hier serieus werk gemaakt van de ontwikkeling in waterstof, duurzaamheid, bereikbaarheid en werkgelegenheid. Door de inspanningen van verschillende gemeenten en instanties is deze haven duidelijk op de kaart gezet. De uitdaging voor de haven is om goed geschoold personeel te krijgen en te houden.

Beleving

De dag werd afgesloten bij “Beleef Lauwersoog”. Eigenaar Jelle Bos heeft dit bedrijf in 2007 overgenomen en getransformeerd in bloeiend recreatiebedrijf. Het bedrijf ligt gevestigd tussen UNESCO Werelderfgoed Waddenzee en Nationaal Park Lauwersmeer. Jelle Bos benadrukt dat de krachtenbundeling van de regio echt resultaten oplevert.

Als CDA zijn we onder de indruk en trots op dit gebied waar men samen aan de slag gaat!