Algemene beschouwing CDA Het Hogeland begroting 2022

Lees de begroting via deze link >>>

Voorzitter,

Onze bijdrage zou kunnen bestaan uit de woorden “ ’t kon minder”.

Uiteraard is dit wat te kort door de bocht maar het geeft wel aan dat we als CDA Het Hogeland blij zijn met de gepresenteerde begroting en meerjarenraming. De afgelopen jaren hebben we steeds met bezuinigingen, belastingverhogingen en taakstellingen begrotingen moeten goedkeuren.

De organisatie, het college maar ook de raad mag trots zijn op het nu gepresenteerde en dit zien als een resultante van een aantal jaren van bouw van de gemeente Het Hogeland. Natuurlijk zijn we er als gemeente nog niet en zijn er nog vele uitdagingen, in te vullen taakstellingen en onzekerheid over de invulling van het gemeentefonds maar we hebben de zaak wel op de rails.

Voorzitter, de rode draad door onze beschouwing zal zijn de inwoner centraal. Het is aan de gemeente om samen met de inwoners invulling te geven aan een zo veilig en leefbaar mogelijke woonomgeving.

Helaas moeten we constateren dat dit gemakkelijker gezegd is dan gedaan. Als we de aardbevingsproblematiek bekijken dan worden er wel stappen gezet, maar het tempo waarin de versterking uitgevoerd wordt is nog niet hetgeen ons steeds wordt beloofd door de NCG. Ook het feit dat we in onze gemeente een aantal postcodes hebben die niet in aanmerking komen voor de waardedalingsregeling en daarmede ook niet voor de subsidie verduurzaming en verbetering is niet uit te leggen.

Wij willen het college dan ook vragen om zich zowel voor de versterking maar ook voor de desbetreffende postcodes te blijven inzetten. Maar ook voor ‘alle’ huiseigenaren die in aanmerking komen voor de € 10000 verduurzaamheidssubsidie en niet wie het eerst komt het eerst maalt.  Laten we als gemeente naast onze inwoners staan en samen strijden voor een rechtvaardige schadevergoeding, schadeherstel, versterking en compensatieregelingen. Wij zijn ervoor om op te komen voor de belangen van de inwoners en bedrijven.

Voor CDA Het Hogeland staan de inwoners centraal en we zijn van mening dat die inwoners die het om wat voor reden het fysiek en/of financieel moeilijk hebben de helpende hand moet worden geboden. Binnen het sociaal domein hebben we hiervoor verschillende instrumenten die ingezet kunnen worden. Als het ware moeten we samen met betrokkenen kijken naar mogelijkheden om de juiste instrumenten in te zetten die bijdragen aan verbetering van het welzijn en zelfredzaamheid van betrokkenen. Ieder persoon is anders en om die reden zal er ook zoveel mogelijk maatwerk geleverd moeten worden.

Wij zijn ons ervan bewust dat we als gemeente geen inkomenspolitiek mogen bedrijven, maar het zogenaamde abonnementstarief zonder inkomenstoets voelt niet goed. Als we op deze manier doorgaan zullen we vroeg of laat hard moeten ingrijpen om het betaalbaar te houden en dat zal zeker ten koste gaan van die inwoners die het bitterhard nodig hebben. We willen het college dan ook oproepen om de grenzen op te zoeken en mogelijkheden te benutten om hier een sturing in aan te geven. Voor het minimabeleid is van belang dat er structuur in zit en geen jojobeleid. Onze inwoners moeten eop kunnen vertrouwen dat regelingen en vergoedingen niets steeds veranderen en dat ze weten waar ze op kunnen rekenen.

Voor de komende maanden voorzien wij voor een aantal inwoners energiearmoede gezien de forse stijgingen van de energietarieven. Wij willen het college dan ook vragen om hier nadrukkelijk aandacht voor te hebben en dit ook zeker via de VGG en VNG onder de aandacht te brengen in Den Haag. Wij zijn van mening dat dit een maatschappelijk probleem is waarvoor Den Haag zijn verantwoordelijk moet nemen.

De afgelopen jaren zien we dat de huizenmarkt helemaal uit balans is geraakt en dat er  behoefte is aan woningen voor de verschillende doelgroepen. Als er geen woningen beschikbaar zijn zal er ook geen doorstroming van de verschillende doelgroepen kunnen plaatsvinden. Afgelopen jaar hebben we als raad de woonvisie vastgesteld, met niet alleen woningbouw in de grote kernen maar juist ook in de dorpen waar vraag is naar nieuwbouw mogelijkheden. Kan het college aangeven hoe het hiermee staat?

Het woord krimp komt niet meer voor in ons woordenboek, wij zien mogelijkheden en kansen om in deze overspannen huizenmarkt mensen uit het westen te trekken, maar ook mensen die zich willen vestigen in een gebied rondom de stad en niet te vergeten dat we een aantrekkelijk willen blijven voor onze eigen (jonge) inwoners, waarvan we graag willen dat ze hier blijven wonen. Dan moeten we als gemeente daar wel de nodige stappen voor zetten.

In de sociale woningbouw zien we nog steeds dat het slopen van woningen vlotter gaat dan nieuwbouw terwijl er juist een groeiende behoefte is in diverse kernen aan betaalbare sociale woningbouw. Als CDA Het Hogeland  zijn we van mening dat erbij de sociale woningbouw wel een tandje bij mag, deelt het college onze mening?

Werkgelegenheid is voor de leefbaarheid van het gebied een essentieel onderdeel. De Eemshaven is op dit vlak uiteraard een hele belangrijke maar ook zien we dat op het gebied van dienstverlening voor o.a. bedrijven in de Eemshaven behoefte is aan bedrijfsterreinen met de mogelijkheid om een bedrijfswoning te bouwen in meerdere kernen. Wanneer kunnen we de notitie bedrijventerreinen verwachten?  Wat ons betreft is hier wel wat haast mee geboden. Wat best nog wel zorgelijk is is het tekort aan arbeidskrachten en dan met name in de uitvoering. Welke rol kan de gemeente spelen om een juiste match te laten plaatsvinden aan behoefte en het onderwijs?  Daarnaast is bereikbaarheid van de Eemshaven van belang voor zowel goederen- als personenvervoer. Zijn er ook gesprekken met provincie over een verdere verdubbeling van de Eemshavenweg (N46)?

De leefomgeving wordt door inwoners als van groot belang ervaren. Bij de fractie van CDA Het Hogeland komen nog wel eens wat opmerkingen binnen over de onderhoudssituatie van het groen maar ook van de infrastructuur. Dit zijn nadrukkelijk aandachtpunten die we ons als gemeente moeten aantrekken. Pak als college dit serieus op. Wij willen ook nadrukkelijk aandacht vragen voor de bestrijding van de Grote Berenklauw en Jacobskruiskruid, als gemeenschap hebben we een gezamenlijke verantwoordelijkheid om deze giftige kruiden aan te pakken voor zowel mens als dier. Een ander punt is de aanleg van glasvezel in alle kernen, kunt u globaal aangeven hoe het hiermee staat?

De komende jaren zal er van onze inwoners veel gevraagd worden op het gebied van energietransitie. Als CDA Het Hogeland zijn we er ons van bewust dat we hier een gezamenlijke opgave hebben, maar laat hier de inwoner wel centraal staan en laten we ons vooral als gemeente niet zo opstellen dat wij wel weten wat goed is en hoe het moet. De energietransitie zullen we samen met de inwoners moeten oppakken en in een tempo die  behapbaar en financieel te dragen is voor onze inwoners, dat is best een hele uitdaging. Voor ons is een jaartal niet heilig, voor ons is van belang dat we er samen voor gaan, dat we er de tijd en ruimte voor nemen.

Voorzitter, ik ga afronden.

Het college heeft de vraag bij de raad neergelegd om een richting aan te geven over de besteding van 1,3 miljoen euro incidentele middelen. Uiteraard hebben wij als fractie hiernaar gekeken en willen hier een heldere richting geven.

Wij zitten er nadrukkelijk aan te denken om gelden beschikbaar te stellen voor het dorpen- en ondernemersfonds omdat juist hier de inwoners op een laagdrempelige manier hun leefomgeving kunnen verbeteren en we de inwoners ook centraal stellen.

Een andere wens is om middelen beschikbaar te stellen voor extra onderhoud aan begraafplaatsen en daarmee de vele vrijwilligers die zich hiervoor inzetten een extra stimulans te geven voor en stukje waardering te geven.

Daarnaast voorzien we zoals al eerder aangegeven bij een aantal inwoners energiearmoede. Wij zouden hiervoor graag een soort knelpuntenpotje in het leven willen roepen om de helpende hand te kunnen bieden, om te voorkomen dat deze inwoners nog verder in de problemen komen.

Om te voorkomen dat we als raad nu gaan bakkeleien hoe we de 1,3 miljoen gaan verdelen, stellen wij voor om het college de door ons genoemde richting nader uit te laten werken en in de raadsvergadering  van januari 2022 met een concrete verdeling en gefundeerd en gemotiveerd voorstel te komen. Graag horen we ook hoe de andere fracties hierin staan.

Tot slot willen als CDA Het Hogeland allen dankzeggen die een bijdrage aan deze begroting en de vlotte beantwoording van onze vragen hebben geleverd. Wij wensen de organisatie en het college Gods zegen bij de uitvoering van deze begroting.

Namens de fractie van CDA Het Hogeland, Kor Berghuis.