Tijdens de raadsvergadering van 2 maart is een raadsbrede motie aangenomen om hulp te bieden aan de vluchtelingen uit Oekraïne.

Inleiding;

In de afgelopen week heeft zich een ramp voltrokken in Oekraïne, de oorlog is nog steeds gaande. Het ondenkbare is denkbaar geworden. Duizenden mensen zijn op de vlucht naar een veilige plek, vaak ook met de wetenschap dierbaren te moeten achterlaten in hun land. Vrijheid, welvaart en democratie blijken kwetsbaar en niet vanzelfsprekend te zijn.

Vanuit de omringende landen worden hulpacties op touw gezet, zo ook in Nederland. En ook in onze gemeente zijn inwoners bereid de handen uit de mouwen te steken en te helpen waar het kan. Men is hulpgoederen aan het inzamelen en er zijn mensen die onderdak willen bieden aan vluchtelingen.

Die signalen krijgen wij als raadsleden vanuit alle hoeken van de gemeente en wij waarderen dit ten zeerste. Inwoners hebben vragen, concrete vragen als; waar kan ik spullen inleveren en waar kan ik mij melden als ik onderdak wil aanbieden.

Dit vraagt om ondersteuning, goede communicatie en doorverwijzing naar de juiste hulporganisaties. Wij willen het college vragen dit in goede banen te leiden.

Ook willen wij het college vragen zich maximaal in te spannen om een tijdelijke opvanglocatie in onze gemeente te realiseren en dit ook in gezamenlijkheid met de andere Groninger gemeenten vorm te geven en kijken naar de mogelijkheden.

Inmiddels weten we dat de burgemeesters via de Veiligheidsregio bij elkaar zijn gekomen en dat die gezamenlijkheid wordt opgepakt.

Vanuit de gemeenteraad van Het Hogeland willen wij het college ondersteunen en versterken in deze opdracht middels een motie die wij namens alle raadsfractie indienen.

De tekst van de motie;

Het Hogeland gastvrij voor vluchtelingen uit Oekraïne

De raad van de gemeente Het Hogeland in vergadering bijeen op woensdag 2 maart 2022

Overwegende dat:

• Vrijheid, welvaart en democratie kwetsbaar en niet vanzelfsprekend blijken te zijn. Door de inval van het Russische leger is de Oekraïense bevolking verzeild geraakt in een nutteloze en desastreuse oorlog;
  • Daardoor nu al een grote stroom vluchtende vrouwen en kinderen op gang is gekomen die huis en haard, echtgenoot en zonen hebben moeten achterlaten in de hoop dat geliefden deze oorlog zullen overleven;
  • Deze vluchtelingen ook in Nederland moeten worden ontvangen en opgevangen;
  • Er sinds de inval in Oekraïne er in het land en in onze gemeente al flink wat particuliere initiatieven worden opgezet door om hulp te bieden, zoals het inzamelen van hulpgoederen en kleding. En er ook inwoners zijn die een plek in hun huis aanbieden om vluchtelingen op te vangen.

Verzoekt het college:

• Samen met de andere Groningse gemeenten en vluchtelingenorganisaties te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn voor de tijdelijke opvang van Oekraïners die zijn gevlucht voor het oorlogsgeweld in hun land;
  • Te kijken hoe particuliere initiatieven van inwoners kunnen worden ondersteund en waar kan worden doorverwezen naar hulporganisaties;
  • Bij de diverse vluchtelingenorganisaties aan te geven dat er in de gemeente Het Hogeland plaats is voor vluchtelingen.

En gaat over tot de orde van de dag,

Ondertekend door alle fracties van de gemeenteraad Het Hogeland