In de raadsvergadering van 13 oktober staat het Lokaal plan van aanpak versterking 2021/2022 als hamerstuk op de agenda.

Er is een uitgebreide discussie geweest in het raadsoverleg van 29 september 2021 en hieronder leest u de vragen die wij hebben gesteld.

Lees hier de stukken onder agendapunt B.06 >>>

Het lokale plan van aanpak is de opdracht aan de Nationaal coördinator Groningen om uitvoering te geven aan de versterkingsopgave in Het Hogeland voor 2021 en 2022.

Plan van aanpak Versterking.

Het voorliggende plan van aanpak is een gedragen plan door de lokale stuurgroep versterking Het Hogeland, waarin partijen als de woningbouwcorporaties in vertegenwoordigd zijn. Hoe staat het echter met de inbreng van de inwoners, waar is hun rol?

Wij kunnen ons vinden in de genoemde prioritering waarbij gebiedsprioriteit volgt op het risicoprofiel. Veiligheid dient ten alle tijde de hoogste prioriteit te hebben. Wel hebben we nog een vraag naar aanleiding van de loket opname op verzoek van ca 13 panden. In welk risicoprofiel staan of komen deze woningen te staan en is ook voor deze inwoners helderheid wanneer ze versterkt worden?

In het voorstel staat het benutten van kansen voor versnelling van de versterkingsopgave. Uiteraard willen wij niets liever dan dat maar welke kansen ziet het college?

En als laatste vraag: hoe realistisch is het, mocht dit plan van aanpak wordt goedgekeurd, dat de doelstellingen ook gehaald worden?

Wij willen graag dat het college nadrukkelijk kijkt naar koppelkansen en of er permanente woningen geplaatst kunnen worden op sommige plaatsen in plaats van wisselwoningen, zoals ook de inspreker verwoorde. Betrek hierbij zeker ook de inwoners. Een gedragen plan werkt alleen maar snelheid in de hand.  Wel is het van belang dat zorgvuldigheid voorop staat en dat de snelheid erin blijft.

Kor Berghuis