Tijdens de raadsvergadering van 15 december is het Stedenbouwkundig plan aangaande de versterking in Kantens besproken.

U kunt hier de stukken lezen behorende bij agendapunt 10 >>>

Dit is het eerste grote project in onze gemeente wat sloop/nieuwbouw van woningen betreft in het kader van de versterkingsoperatie. Voor allen is dit een leerproces. Alleen je kunt het voor de bewoners van Kantens niet nog een keertje overdoen. De impact is groot voor de bewoners, als buitenstaanders kunnen we ons daar maar amper een voorstelling van maken.

We willen het college en de organisatie bedanken voor de heldere beantwoording van de vragen en opmerkingen van de vereniging van dorpsbelangen van Kantens en de door onze fractie schriftelijke gestelde vragen. (zie onder dit bericht)

Een stedenbouwkundig plan voor een woonomgeving in Kantens, dat we mogen zien als een visiedocument die richtinggevend is en waar nog voldoende ruimte is voor verdere uitwerking in vooral de openbare ruimte. Wij willen het college dan ook meegeven om  samen met de inwoners te komen tot een inrichting die gedragen wordt door inwoners. Het is hun leefomgeving.

Een relatief klein dorp wat voor een groot gedeelte vele jaren een grote bouwput zal zijn met alle gevolgen van dien en dit verdient de nodige aandacht. Een veilige toegang voor het bouwverkeer verdient aandacht en de tijdelijke aanleg van een bouwweg kan daarin voorzien. Wij willen het college dan ook oproepen om samen met betrokkenen, maar vooral met de bewoners nadrukkelijk te kijken naar een tijdelijke bouwweg. Als gemeente dienen we naast onze inwoners te staan en een stuk veiligheid te kunnen waarborgen en niet een afwachtende houding aan te nemen wat de NCG wel of niet gaat doen. Als fractie van het CDA willen wij ervoor pleiten om een tijdelijke bouwweg gewoon op te nemen in  de voorwaarden.

Hetzelfde geldt ook voor een veilige verbinding van de tijdelijke woningen naar het dorp toe. Het kan niet zo zijn dat nu , maar zeker als er gesloopt en gebouwd gaat worden dat er voor de zwakke verkeersdeelnemers een onveilige situatie ontstaat. Onze voorkeur gaat uit om een veilige verlichte verbinding te maken tussen de wisselwoningen in het dorp waarbij men op geen enkele manier het bouwverkeer gaat kruisen.

Het heeft onze instemming om in het gebied een aantal woningen minder terug te bouwen, maar ga snel met het dorp in overleg om te kijken naar mogelijkheden voor deze 6 woningen maar daarnaast ook naar mogelijkheden voor een lichte uitbreiding van het aantal woningen.

Voorzitter, wij kunnen instemmen met het visiedocument, mits het college een aantal toezeggingen kan doen n.l.:

• Gebruik het visiedocument om in overleg met de inwoners een invulling te geven aan de openbare ruimte.
  • Wees niet terughoudend met de aanleg van een tijdelijke bouwweg  maar pak dit voortvarend met de inwoners op.
  • Zorg voor een veilige verlichte verbinding tussen de wisselwoningen en het dorp.
  • Blijf naast de inwoners staan en communiceer open richting de inwoners.

Voorzitter,

Er is niemand die heeft gevraagd om deze ingrijpende operatie. Laten we samen met de betrokkenen deze gigantische klus zo vlot mogelijk klaren, zodat ervoor de inwoners  snel een einde komt aan de onzekerheid en zij een nieuwe toekomst kunnen opbouwen.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Op 6 december heeft de fractie van CDA Het Hogeland onderstaande technische vragen gesteld;

Vraag 1;

Kunt u aangeven wat precies de status is van het stedenbouwkundig plan? Is er nog ruimte voor veranderingen van de verschillende fases?

Beantwoording van het college;

Het stedenbouwkundig plan is een visiedocument dat door de raad wordt vastgesteld. Daarmee is vastgelegd dat dit document de richtinggevende onderlegger is voor de verdere uitwerking, zowel voor de terug te bouwen woningen als voor de herinrichting van de openbare ruimte. Het stedenbouwkundig plan geeft inzicht in de gewenste identiteit van de wijk en de vertaling ervan in de uitstraling van de architectuur. Dit is verwoord en verbeeld middels criteria, die betrekking hebben op bebouwingstypologie, architectonische uitstraling, de vorm van de kapen, rooilijn, bouwhoogte, positionering en oriëntatie van de bebouwing.

Daarnaast wordt aandacht besteed aan kleurstelling, materiaalgebruik en erfafscheidingen. Hiermee worden de criteria meegegeven voor de verdere stappen richting ontwerp, aanbesteding, uitvoering en realisatie. Omdat het een visiedocument is, is het geen zelfstandig rechtstreeks bindend juridisch document en is daarom niet vatbaar voor bezwaar. Juridische vastlegging gaat namelijk plaatsvinden in een wijziging van het bestemmingsplan of in het opstellen van een nieuw bestemmingsplan want die is wel rechtstreeks bindend voor overheid, burgers en bedrijven. Daarom is in de wettelijke procedure voor het door de raad vast te stellen bestemmingsplan voorzien in inspraak en bezwaar. Bij het opstellen van het bestemmingsplan kunnen op basis van ingediende inspraakreacties bij het vaststellen nog wijzigingen worden aangebracht. Het stedenbouwkundig plan geldt voor de herinrichting van de openbare ruimte als het schetsontwerp. Bij de uitwerking worden nog verschillende stappen doorlopen: voorlopig en definitief ontwerp (VO en DO) en vervolgens bestek met tekeningen t.b.v. de aanbesteding en uitvoering. In de fasen VO en DO wordt het ontwerp technisch uitgewerkt en is steeds weer overleg met bewoners en worden keuzes gemaakt over het precieze aantal parkeerplaatsen en situering daarvan, welke beplanting, bestrating, voetpaden, bomen etc.

Vraag 2;

Door dorpsbelangen Kantens zijn diverse vragen/opmerkingen gemaakt. We gaan ervan uit dat het college hier een reactie op geeft. Kan de raad hiervan een afschrift krijgen?

Beantwoording van het college;

Van onze reactie ontvangt de raad een afschrift.

Vraag 3;

Kunt u aangeven hoe de vervolgstappen eruitzien tot sloop/nieuwbouw?

Beantwoording van het college;

Op basis van het stedenbouwkundig plan en het beeldkwaliteitsplan worden de bouwplannen ontwikkeld. Voor de uitvoering is het gebied in 3 fasen opgedeeld. Het blijkt dat de gewenste uitkomsten uit het stedenbouwkundig plan voor fase 1 passen binnen het huidig bestemmingsplan, omdat de woningen op nagenoeg dezelfde posities terugkeren. Voor deze fase kunnen door De Delthe en door de NCG de plannen worden opgesteld, de omgevingsvergunningen worden aangevraagd en na vergunningverlening de bouwwerkzaamheden starten. Dit past dan binnen de met de partijen overeengekomen planning. Voor de volgende fasen (2 en 3) is conform de planning dan voldoende tijd voor het opstellen van een nieuw bestemmingsplan.

Vraag 4;

Tijdens het raadsoverleg werd er gezegd dat voor een deel van het plan geen bestemmingsplanwijziging noodzakelijk is. Kunt u dit nader toelichten?

Beantwoording van het college;

Zie beantwoording vraag 3.

Vraag 5;

Wie is uiteindelijk de opdrachtgever voor sloop en nieuwbouw?

Beantwoording van het college;

De Delthe is de opdrachtgever voor de woningen in haar bezit, NCG voor de particuliere woningen. Omdat er deels sprake van gespikkeld bezit (rijenwoningen met zowel woningen van De Delthe als particuliere eigenaren) gaan beide opdrachtgevers bij de aanbestedingen gezamenlijk optrekken.

Vraag 6;

Vindt er een aanbesteding plaats van zowel sloop als nieuwbouw?

Beantwoording van het college;

Ja, deze werkzaamheden zullen door de opdrachtgevers worden aanbesteed.