Donderdag 24 februari heeft CDA fractie Het Hogeland Proeflokaal Bakkerij Rutgers in Baflo bezocht. De geur van de bakkerij komt je zodra je Baflo binnenkomt tegemoet. Een geweldig initiatief van enthousiaste inwoners uit Baflo en omgeving om de bakkerij voor hun dorp in stand te houden. Geerd Schlangen, secretaris/penningmeester van de stichting heeft ons vol trots meegenomen in het proces om te komen tot deze stap en hoe met vereende en vaak spontane krachten er de afgelopen maanden is gewerkt om de bakkerij en de winkel een frisse uitstraling te geven.

Vanaf november weten de inwoners uit Baflo de weg naar de bakkerij weer te vinden voor brood, koek, banket en aanverwante artikelen. Naast een vast team van bakkers en winkelpersoneel zijn er vrijwilligers die bij springen op drukke momenten. De komende tijd wil men zich ook richten op het geven van workshops en het organiseren van kinderfeestjes. Nu de Coronaregels zijn losgelaten kan de Kovvie mit Kouk ruimte zich ook meer richten als een ontmoetingsplaats voor inwoners maar zeker ook voor de toerist om in alle rust even te genieten van kopje koffie met er iets erbij. Met Vakland Het Hogeland is er mooie samenwerking om in de bakkerij leer- en werkplekken mogelijk te maken.

Daarna heeft de fractie nog een kort bezoekje gebracht aan de Laurentiuskerk die in eigendom is van de Stichting Oude Groninger Kerken. Cultuur erfgoed waar je zuinig op moet zijn. In principe is er nog 1 keer per maand een eredienst maar daarnaast wordt de Laurentiuskerk ook gebruikt voor culturele activiteiten.

Voor de fractie van het CDA weer een bevestiging van het feit dat er veel kracht en saamhorigheid bij inwoners in de verschillende dorpen zit en dat we die moeten koesteren.