
15 mei 2025
09 april 2025 1 minuten lezen
Op initiatief van CDA Het Hogeland heeft de gemeente een aanvullende zienswijze ingediend op het ontwerp Programma Aansluiting Wind op Zee (PAWOZ) Eemshaven. Naast de gezamenlijke zienswijze met andere noordelijke overheden benoemd de gemeente Het Hogeland hiermee haar eigen, specifieke zorgen over de voorgestelde plannen.
In het kader van het ontwerpprogramma PAWOZ Eemshaven van de aanlanding van windenergie vanaf de Noordzee is er onderzoek gedaan naar mogelijke tracés en de keuze van de minister. Het CDA is van mening dat wij naast de gezamenlijk opgestelde zienswijze ook een eigen zienswijze (addendum) moeten opstellen en deze in te dienen bij de minister van Klimaat en Groene Groei. Het voorgenomen tracé doorkruist onze gehele kuststrook en heeft grote gevolgen voor onze inwoners en ondernemers.
Lees de stukken hier onder agendapunt C11 >>>
Een belangrijk punt van zorg is de aantasting van hoogwaardige landbouwgrond door de geplande doorsnijding van de kust bij Kloosterburen tot aan de Oostpolder. Gevreesd wordt dat zowel open ontgraving als gestuurde boringen zullen leiden tot een aanzienlijke kans op verzilting. Dat is zeer schadelijk voor de productie van de internationaal gerenommeerde pootaardappelen in de regio. Deze teelt is een belangrijke economische factor voor de gemeente, mede dankzij de ligging aan de Waddenzeekust.
De gemeente Het Hogeland pleit daarom met klem voor de tunnelvariant (route x). De gemeente is bereid om actief samen te werken aan de realisatie van deze tunnel, niet alleen voor PAWOZ Eemshaven, maar ook voor toekomstige aanlandingen (VAWOZ). Daarnaast vragen we aandacht voor de specifieke route in de Oostpolder en de mogelijke gevolgen voor de inwoners van Oudeschip.
Een tweede belangrijk punt is dat de gemeente van mening is dat de voorgenomen route niet voldoet aan de Agenda voor de Wadden, waarin staat dat de aanleg van kabels en leidingen in het Waddengebied op een zorgvuldige manier moet gebeuren, met zo min mogelijk effect op de natuurwaarden. De alternatieve route heeft veel minder effect op de natuurwaarden in het Waddengebied en heeft daarom de voorkeur.
Ook is de gemeente Het Hogeland bezorgd over de negatieve impact van de voorgenomen route op de status van de Waddenzee als UNESCO werelderfgoed. UNESCO benadrukt dat Nederland een internationale verplichting heeft om dit unieke natuurlijke erfgoed te beschermen en geen maatregelen te nemen die direct of indirect schade kunnen toebrengen.
15 mei 2025
13 mei 2025
30 april 2025