09 maart 2023

CDA en ChristenUnie: energiesubsidie ook voor kerken en andere levensbeschouwelijke organisaties

Tijdens de raadsvergadering van 9 maart, besprak de raad het plan om financiële ondersteuning te bieden aan maatschappelijke organisaties. Het CDA kon hiermee instemmen, maar miste de aandacht voor maatschappelijke organisaties voor godsdienst en levensbeschouwing. De scheiding van kerk en staat lijkt een goede grond voor het uitsluiten van deze organisaties, maar met het oog op het maatschappelijk nut dat zij hebben, behoren zij wel degelijk tot de organisaties die ondersteuning zouden moeten krijgen.

Kerken, moskee en andere geloofsorganisaties zijn van essentieel belang voor de binding in onze gemeente. Daarnaast hebben zij een signalerende functie en ondersteunen zij inwoners op talloze manieren. Dan kunnen wij hen toch niet uitsluiten?

Daarnaast hebben deze organisaties natuurlijk net zo veel last van de hoge energielasten, en daardoor hebben zij even veel behoefte aan financiële ondersteuning.

Om deze redenen heeft het CDA, samen met de ChristenUnie, een motie ingediend, die bedoeld was om maatschappelijke organisaties voor godsdienst en levensbeschouwing te betrekken bij dit steunpakket. Nadat de wethouder had toegezegd alle organisaties met maatschappelijk nut, waaronder levensbeschouwelijke, de kans op financiële ondersteuning te bieden, was het doel van de motie bereikt en werd deze weer ingetrokken.

Op 6 novemeber 2023 hadden wij de laatste  algemene ledenvergadering. We zijn begonnen met gezellig samen genieten van een heerlijke stamppotbuffet.De voorzitter, Alma den Hertog, opende de vergadering met een korte toespraak over bestaanszekerheid!

Juist daarover gaat het vaak in verkiezingstijd, maar wat is dat? juist in deze tijd waar bestaanszekerheid onder druk komt ts staan.zeker als wij kijken naar hoe de politiek daarmee omgaat. De Grondwet art.20 is daar heel duidelijk over, zij draagt de overheden op om beleid te voeren gericht op bestaanszekerheid. Het tweede lid geeft de wetgever de opdracht om op het terrein van sociale zekerheid regelend op te treden, Bestaanszekerheid gaat ook over het hebben van perspectief en vertrouwen in de toekomst, er mogen zijn zonder bijvoorbaat afgerekend te worden. Daarom is het belangrijk dat wij naarelkaar blijven omzien.

De fractievoorzitter,  Erianne van der Burg, schetste in ee paar zinnen het gevoerde beleid namens het CDA.. Er zijn veel besluiten genomen de laatste tijd in de raad.   Vaststeling van de omgevingsvisie waarin opgenomen de donkerte oftewel lichtvervuiling/ Over devisie Hoogezand Noord is een besluit genomen, het aangezicht wordt verbetert./ de recreatieweide aan het Schildmeer wordt aangepakt en verbeterd./ Over het regionaal veiligheidsplan is een zienswijze ingediend over het beschikbaar zijn van de Politie./ Noodopvang: Zuidbroek krijgt  1 miljoen en Noordbroek  !0.000€ ter besteding in de dorpen zelf/ Begroting is rond maar de OZB wordt sterk verhoogd met de consumentenprijsindex, we komen nog met een voorstel voor maximaal 7%./  OPM: wees terughoudend met de OZB omdat dit één vand meest oneerlijke belastingen is.? gemeentelijke bruggen worden aangepakt./ Het aantal wethouders blijft vier.