25 mei 2018

Met CDA Midden-Groningen op de fiets door ‘t Roegwold

Vrijdagavond 25 mei 2018 maakten ruim 25 leden van CDA Midden-Groningen een fietstocht door natuurgebied ’t Roegwold. Start- en eindpunt van de fietstocht was Ecomotion in Kolham. Gerben Stellingwerf, lid van onze afdeling - en tevens lid van de vereniging ASNL - leidde ons op de fiets rond en wist ons op verschillende plaatsen van interessante informatie te voorzien zoals bijvoorbeeld over de inrichting van het gebied, de kudde Hereford koeien, de uitkijktoren, de watermolen en de vistrap.

Onder natuurgebied 't Roegwold vallen de gebieden Slochter Ae’s in Woudbloem, het Dannemeergebied in Schildwolde, de Haansplassen in Hellum, Tetjehorn in Overschild en de Westerpolder in Kolham.

Het gebied wordt beheerd door Staatsbosbeheer samen met de vereniging Agrarisch Natuur- en Landschapsbeheer Slochteren. De boeren in het gebied dragen bij door:

1. ·        Vee te weiden
  2. ·        De gebieden en de hooilanden te onderhouden
  3. ·        Natuurgebieden mee te helpen ontwikkelen

Na terugkomst kon iedereen genieten van een drankje en aanschuiven bij de barbecue. Het was gezellig om elkaar tijdens deze informele bijeenkomst te ontmoeten.