07 maart 2019

Terugblik werkbezoek Dorpscoöperatie Steendam

Op woensdagmiddag 27 februari 2019 brachten een aantal kandidaten voor de Provinciale Statenverkiezing, Tweede Kamerlid Anne Kuik en een afvaardiging van bestuur en fractie CDA Midden-Groningen een werkbezoek aan de dorpscoöperatie in Steendam. Fred Mahler en Phil Hoogeveen, bestuursleden van de dorpscoöperatie, gaven ons in podiumcafé Peter en Leni een indrukwekkende presentatie van wat het dorp voor elkaar heeft gekregen en nog hoopt klaar te krijgen.

Energieneutraal/zelfvoorzienend (Gas(t)vrij Steendam)

Nadat Steendam het project snel internet en de aanleg van glasvezel in het dorp succesvol heeft afgerond, wil Steendam nu binnen enkele jaren energieneutraal/zelfvoorzienend worden (Gas(t)vrij Steendam). De dorpscoöperatie heeft al een groot aantal zaken voorbereid. Zo zijn er financieringsmodellen doorgerekend, is de infrastructuur in kaart gebracht, is er gekeken naar zonnepanelen en (kleine) windmolens (van EAZ) die op een goede manier ingepast kunnen worden in de omgeving en is er een analyse gedaan naar warmte-isolatie. Er zijn nog een aantal knelpunten zoals bijvoorbeeld: het isoleren van woningen hangt samen met de versterkingsopgave, onduidelijkheid in wet- en regelgeving en de goedkeuring van de overheid voor locaties voor zonnepanelen en windmolens.

Als CDA-ers waren we erg onder de indruk van het vele werk en de prestaties van de dorpscoöperatie. Waar een klein dorp groot in kan zijn!  Wij zijn er van overtuigd dat dergelijke initiatieven vanuit de bevolking de toekomst hebben en zo goed mogelijk vanuit de verschillende overheden gefaciliteerd moeten worden.

Meer informatie over de initiatieven in Steendam:

www.steendam.info