Wij tonen respect voor onze waarden, vormgegeven vanuit ons cultureel, religieus, agrarisch en historisch erfgoed. Vanuit dit oogpunt hechten we waarde aan feesten van gemeenschappelijkheid, zoals Kerst en Sinterklaas, waarbij we oog hebben voor andere culturen, en aan ‘t Grunnegers. We spannen ons in om dat wat door ons en onze voorouders is opgebouwd door te geven aan hen die na ons komen om te benutten voor een goede toekomst.

CDA Oldambt vindt dat zoveel mogelijk van de kenmerkende, historische Oldambtster boerderijen behouden moeten blijven. De gemeente spant zich samen met de provincie Groningen in om financiële regelingen beschikbaar te stellen voor beheer en gebruik, passende regelgeving voor bestaande en alternatieve gebruiksmogelijkheden en flexibiliteit bij ver-/herbouw en restauratie.

Kunst en cultuur voor iedereen toegankelijk Wij vinden het belangrijk dat iedere inwoner zich kan ontwikkelen via muziek, toneel of andere culturele vorming en toegang heeft tot plekken waar kunst en cultuur tot leven komen. Daarom is het belangrijk dat er laagdrempelige voorzieningen voor de beoefening van (amateur)kunst zijn en dat deze voorzieningen mede financieel worden ondersteund door de gemeente.

De gemeente faciliteert de samenwerking van verenigingen en onderwijsinstellingen om een gevarieerd cultuuraanbod te verzorgen voor jong en oud.

Het CDA wil dat bijstandsgezinnen en gezinnen op de armoedegrens ook deel kunnen nemen aan culturele activiteiten. We willen hun deelname stimuleren door het aanbod voor hen goedkoper te maken door bijvoorbeeld een lokale kortingspas.

De gevolgen van corona voor de cultuursector zijn groot. We willen dat lokale kunst- en cultuurgezelschappen zo veel mogelijk op verantwoorde wijze met hun activiteiten door kunnen gaan. Naast de door hen verzorgde lessen, repetities en onderlinge bijeenkomsten dragen zij met openbare activiteiten ook bij aan het gemeenschapsgevoel en het verminderen van eenzaamheid.

Het CDA wil dat een deel van de gemeentelijke Corona-gelden wordt ingezet voor een steunpakket voor de lokale kunst- en cultuursector. Als onderdeel van dit pakket wordt een korting verstrekt op de huurlasten van les- en repetitieruimtes voor de amateurverenigingen en (private) cultuureducatieve organisaties. Met dit steunpakket worden instellingen, organisaties en ondernemers in de Oldambtster kunst- en cultuursector behouden.

Het uitschrijven van opdrachten en prijsvragen voor realisatie van kunstwerken aan lokale kunstenaars biedt een goede mogelijkheid om hen te ondersteunen en te laten bloeien.