In de verduurzamingsopgave heeft de gemeente een voorbeeldfunctie. Wij gaan de verduurzaming van het maatschappelijk vastgoed (scholen, buurthuizen, verenigingsgebouwen en cultureel erfgoed) en bedrijventerreinen daarom actief ondersteunen en ontzorgen. Dit bespaart deze organisaties veel werk en leidt in veel gevallen tot lagere energiekosten.

Nieuwe scholen worden (bijna) energieneutraal gebouwd en hebben voldoende ventilatie. Voor bestaand onroerend goed wordt in beeld gebracht welke duurzaamheidsinvesteringen noodzakelijk zijn.

CDA Oldambt vindt dat de gemeente bij de bouw van het nieuwe gemeentehuis het goede voorbeeld moet geven door naast energieneutraal te bouwen ook zoveel mogelijk gebruik te maken van bouwmaterialen uit de regio, zoals bakstenen van Oldambtster klei en isolatie of andere toepassingen van hennep of stro.

Het CDA wil ‘groepen’ inwoners, organisaties en bedrijven die uit zichzelf met goede voorstellen voor de verduurzamingsopgave komen stimuleren. Daarbij willen we vooral inzetten op projecten en processen die op dit moment en zonder al te veel weerstand en risico te realiseren zijn.

Bij de nieuwbouw van op straat- of wijkniveau wordt duurzaam, klimaatneutraal en meer groen de norm. We bevorderen mogelijkheden voor de opvang en het hergebruik van regenwater.

Duurzaam inkopen

We willen dat duurzaam inkopen de norm is. Zo willen we dat opdrachtnemers bij overheidsopdrachten gestimuleerd worden om zich in te zetten voor extra werk, of stageplekken, bijvoorbeeld voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

De gemeente heeft zelf een belangrijke voorbeeldfunctie als het gaat om duurzaam inkoopbeleid. Door werkzaamheden in bijvoorbeeld catering, productiewerk en (groen)onderhoud te beleggen bij deze doelgroepen bieden we elkaar de kans om een mooie invulling te geven aan maatschappelijke behoeften. Nog een belangrijke voorwaarde voor duurzaamheid is nabijheid.

CDA Oldambt wil lokaal (of regionaal) inkoopbeleid stimuleren en dat voor zowel kleine als grotere opdrachten voldoende kans wordt gegeven aan ondernemers dichtbij, bijvoorbeeld lokale hoveniers voor het groenonderhoud of lokale garages voor onderhoud aan het wagenpark én nieuwe aankopen.