We willen dat inwoners niet gedwongen moeten worden om deel te nemen aan een collectieve energievoorziening, maar altijd een eigen keuze moeten kunnen maken.

De energietransitie is geen recht pad naar een vooraf gesteld einddoel. Met het bieden van lokale participatiemogelijkheden wil het CDA ruimte bieden aan inwoners en bedrijven om bij te dragen aan maatschappelijke doelen. Deze (wellicht suboptimale) route is van belang voor het draagvlak voor het energie- en duurzaamheidsbeleid.

CDA Oldambt vindt het belangrijk dat kleinschalige initiatieven vanuit de dorpen voor energieopwekking mogelijkheden krijgen, mits goed landschappelijk in te passen.

In veel situaties geldt dat energieopwekking de samenleving als geheel ten goede komt, maar lokaal voor overlast zorgt. Wij willen een eerlijke verdeling van lusten en lasten in de lokale gemeenschap. We zetten in op maximale inwonersparticipatie bij grootschalig opwekken van energie. Dit begint met goed informeren en gebruik te maken van de lokale expertise, door het betrekken van plaatselijke bedrijven en kleinschalige energiecoöperaties. We willen dat onze inwoners als eerste financieel kunnen deelnemen en streven naar 50% lokaal eigendom.

CDA Oldambt vindt dat het opwekken van energie door middel van zon en wind grote invloed heeft op ons bijzondere landschap. Grote windmolens passen hier niet bij. Het Programma Zon & Wind (met toepassing van de Zonneladder) is ons uitgangspunt. Initiatieven moeten passen binnen de hierin gestelde kaders.

We kiezen voor meervoudige duurzaamheid. Onze (schaarse) grond wordt zoveel als mogelijk voor dubbel gebruik ingezet. We denken dan o.a. aan het overkappen van parkeerterreinen met zonnepanelen en combinatie van landbouw of natuur met een zonnepark.

Voor de toekomstige energievraag is transport en opslag van energie steeds belangrijker. We stellen ons als gemeente meewerkend op om ook hierin te kunnen voorzien en belemmeringen voor onze inwoners en ondernemers te voorkomen.

In 2050 moeten de woningen in iedere gemeente van het gas af. Dit is, ook in Oldambt, een hele opgave. Voordat tot uitvoering wordt overgegaan wil het CDA dat zorgvuldige afwegingen worden gemaakt voor onze inwoners. Zo moet bekend zijn welke (regionale) warmtebronnen ingezet worden, op welke plekken en tegen welke prijs voor onze inwoners. Inwoners betrekken we voortijdig in de planvorming.

We willen dat de gemeente in het verduurzamen van wijken en dorpen gebruik maakt van de uitzonderingsmogelijkheid om te kiezen voor behoud en aanleg van gasnetten in de gemeente. Niet om gas te behouden voor de toekomst maar wel om de kans te geven aan nieuwe innovaties (zoals groengas of waterstof) die de gasleiding infrastructuur kunnen gebruiken. Gezien de verduurzaming van de gebouwde omgeving richting 2050 is het uitgangspunt dat aanleg van gasnetten wordt gezien als laatste optie.

Het CDA wil proeftuinen benutten om ondernemers, woningcorporaties en initiatieven uit de samenleving te laten experimenteren met duurzame projecten zoals energiepositief bouwen en energie-, en warmteopwekprojecten.

CDA Oldambt vindt dat de Proeftuin Aardgasvrije Wijken Nieuwborgen.net in Nieuwolda wordt voortgezet en voor zover mogelijk wordt uitgebreid door andere dorpen ‘aan te koppelen’ of een extra aanvraag in te dienen voor een andere wijk (of dorp) in Oldambt.

Het CDA wil energiearmoede tegen gaan. We zorgen ervoor dat extra uitgaven door maatregelen voor energiebesparing en isolatie van de woning voor inwoners betaalbaar blijven. Het CDA maakt zich er sterk voor dat financiële regelingen beschikbaar komen die makkelijk toegankelijk zijn voor eigenaren (m.n. met lagere en middeninkomens) van koopwoningen zodat deze kunnen worden geïsoleerd.