Professionals in de wijkteams weten zelf vaak goed hoe ze aan de slag moeten gaan met wat nodig is voor onze inwoners. Zij moeten zich meer kunnen richten op het voorkómen dan op het bestrijden van (gezondheids-)problemen. Het CDA vindt het belangrijk dat ze daarvoor de ruimte krijgen.

Zowel voor de Jeugdwet als de WMO is sprake van ingewikkelde aanbestedingen en voor relatief korte perioden. Daar willen wij vanaf. Voor degenen die zorg nodig hebben is het van belang dat ze op tijd weten welke zorg en voor hoelang ze deze kunnen krijgen. Langdurige contracten dragen bij aan rust en duidelijkheid voor de mensen met zorg en in de zorg.

In de jeugdhulp zien we een toename van aanbieders die zich richten op lichte zorg. Hierdoor ontstaan tekorten en zijn bezuinigingen op andere belangrijke zaken nodig. Dit is onwenselijk. Wij willen een duidelijke afbakening wat jeugdzorg is en ook wat niet. We maken meer samenwerking mogelijk tussen jeugdzorg en passend onderwijs. We maken duidelijke afspraken met jeugdzorgaanbieders, voeren adequate controle uit op de financiën en pakken zorgfraude aan. Ook maken we duidelijke afspraken met huisartsen en andere verwijzers.

Het CDA wil dat kinderen met jeugdhulp het recht krijgen om iemand uit hun eigen omgeving te betrekken bij belangrijke zorgbesluiten. Deze steunpersoon is geen professional, maar een goede bekende, zoals een familielid maar kan ook iemand zijn uit de buurt, van de kerk of de (sport-)vereniging. De zelfgekozen mentor is er niet om delen van de professionele hulp over te nemen, maar om daadwerkelijk en gelijkwaardig mee te beslissen over wat goed is voor het kind, het gezin en de situatie.

We besteden vanzelfsprekend aandacht aan de continuïteit van zorg voor jongeren die 18 jaar worden. We vinden het daarbij noodzakelijk dat samen met de jongere gewerkt wordt naar een goed overgangspunt voor de passende zorg én bijbehorende bekostiging.

CDA Oldambt vindt dat goede zorg óók bestaat uit een goede samenwerking met huisartsen. In Oldambt is een begin gemaakt met het inzetten van Praktijk Ondersteuners Huisartsen (POH) voor jeugdhulp.

CDA Oldambt wil dat het initiatief Praktijk Ondersteuners Huisartsen wordt doorgezet en waar mogelijk uitgebreid wordt.

Alle kinderen moeten mee kunnen doen

Mensen met een beperking moeten volledig mee kunnen doen in de samenleving. Samen met hen gaan we na hoe dit mogelijk is.

Sportvoorzieningen en openbare gebouwen moeten voor iedereen goed toegankelijk zijn. Waar mogelijk willen we dat mensen met en zonder beperking samen kunnen sporten en bewegen. Bij maatschappelijk belangrijke voorzieningen zorgen we voor voldoende gehandicaptenparkeerplaatsen.

We willen dat meer kinderen met een beperking naar een gewone school gaan, met een grotere rol voor passend onderwijs.

Verbeteren leesvaardigheid

Het lees- en schrijfniveau van Nederlandse jongeren daalt. In Nederland is bij een kwart van de leerlingen de leesvaardigheid onvoldoende om goed mee te kunnen doen in de samenleving. Het CDA wil dat bibliotheken en onderwijsinstellingen meer middelen krijgen om de vaardigheden op dit gebied te stimuleren en op peil te brengen. De bibliotheek is een kennisvoorziening die niet alleen voor jongeren, maar voor iedereen zo toegankelijk mogelijk moet blijven en daarbij met haar tijd meegaat. Wij zien de bibliotheek als ontmoetingsplek waar mensen van diverse achtergronden samenkomen om kennis op te doen en de kans krijgen al het moois te ontdekken dat literatuur, kunst en wetenschap ons te bieden hebben.

In het dagelijks leven hebben te veel mensen moeite met lezen en schrijven. De laaggeletterdheid is nog steeds erg hoog. Het zet mensen onterecht op achterstand in de samenleving.

Wij pakken dit probleem aan door onze communicatie erop aan te passen en we stimuleren initiatieven als taalcoaches vanuit openbare bibliotheken. We nemen deel aan lokale allianties om mensen die moeite hebben met lezen, schrijven en digitale vaardigheden te kunnen bereiken en hen te verwijzen naar leeraanbod.

CDA Oldambt vindt dat leesvaardigheid vanaf de basis goed opgebouwd moet worden. Daarom is het belangrijk bestaande initiatieven zoals de verlengde schooldag te behouden en, daar waar het kan, uit te breiden. Kinderen kunnen dan onder andere spelenderwijs extra onderwijs krijgen en in aanraking komen met sport en spel.

Voor het CDA zijn bibliotheken een belangrijke schakel in aanpak van laaggeletterheid, óók onder oudere inwoners. We zetten ons daarom in voor behoud van het bibliotheekwerk in Oldambt.

Jongeren moeten kansen krijgen

Voor een goede start is het belangrijk dat jongeren opleidingsmogelijkheden hebben met een grote kans op doorstroming naar werk. De gemeente kan bijdragen aan de verbinding tussen onderwijs en ondernemers. We bieden hulp bij het zoeken van stageplaatsen voor jongeren. Ook proberen we jongeren op andere manieren te ondersteunen bij het inlopen van achterstanden, bijvoorbeeld door zomerscholen of extra begeleiding te faciliteren.

CDA Oldambt wil jongeren kansen bieden doordat ondernemers, bijvoorbeeld met participatiegelden, meer mogelijkheden krijgen voor stageplekken en praktische opleidingen. Zo wordt de beschikbaarheid van (technisch) personeel vergroot en komen meer jongeren aan het werk.