Door de mijnbouw voor de winning van gas en zout binnen onze gemeente hebben veel inwoners last van beschadigde huizen of bedrijfsgebouwen.

Een groot nadeel hierbij blijft, dat in Oldambt de grenzen van gas en zout elkaar overlappen én de grens van gas binnen de gemeente heen en weer blijft schuiven. Het CDA vindt, dat met de schadeafhandeling ruimhartig moet worden omgegaan en de bewijslast bij de veroorzaker van de schade moet liggen. Díe moet bewijzen, dat het niet door de mijnbouw komt.

CDA Oldambt vindt dat de gemeente zich moet inspannen voor een gelijke behandeling van schadegevallen, zowel bij gas- als zoutwinning, en duidelijkheid over de toekenning van schade zonder telkens wisselende uitgangspunten.

Als gevolg van de aardbevingen door gaswinning moet een deel van de gebouwen in Oldambt worden versterkt. Deze versterkingsopgave is inmiddels begonnen. Het CDA vindt, dat dit zo snel mogelijk moet leiden tot duidelijkheid bij de eigenaren én bewoners van de panden. Vervolgens is het nodig dat de versterking zo snel mogelijk wordt uitgevoerd. De gemeente heeft hiervoor de verantwoordelijkheid als aanjager. Het is belangrijk schadeherstel, versterking, verduurzaming en verbetering van woningen zoveel mogelijk gezamenlijk uit te voeren.

CDA Oldambt zet zich in voor een snelle aanpak van de versterkingsopgave in onze gemeente. De gemeente onderzoekt de mogelijkheden voor inzet van een collectief van lokale ondernemers voor de uitvoering.

Het geld uit het Nationaal Programma Groningen (NPG) is er voor álle Groningers. Iedereen, ook in Oldambt, moet hiervan kunnen profiteren. Grotere projecten in een regio en kleinere projecten in de buurt zorgen voor een gezamenlijke brede welvaart. De gemeente heeft een wervende en sturende rol om dit ook in Oldambt voor elkaar te krijgen.