We zijn blij met alle nieuwe Oldambtsters. Het maakt niet uit waar ze vandaan komen of welke achtergrond ze hebben. Het is belangrijk dat ze zich welkom voelen. Dit geldt ook voor mensen, die tijdelijk een plek nodig hebben, bijvoorbeeld omdat ze op de vlucht zijn uit conflictgebieden. Oldambt stelt zich hier open voor op.

Participatie van alle inwoners is belangrijk. In de nieuwe wet inburgering krijgen gemeenten een belangrijker rol. Nieuwkomers moeten snel mee kunnen doen in de samenleving. We streven ernaar dat iedereen een (passende) baan heeft of een opleiding volgt. We willen een laagdrempelige toegang naar kwalitatief en transparant taalaanbod voor inburgeraars waarborgen en onprofessionele taalbureaus uitsluiten. Maatschappelijke begeleiding moet leiden tot zelfredzaamheid. Veel begeleiding is informeel en wordt door vrijwilligers gedaan. We willen zorgdragen dat er voldoende betaalde krachten zijn om de maatschappelijke begeleiders te coachen en op te vangen. Zij zijn nodig om de vrijwilligers goed te laten functioneren.