Participatie moet echte participatie zijn, inwoners moeten mee kunnen denken over oplossingen in hun directe omgeving of inbreng kunnen leveren aan beleidsnota’s. De gemeente is er immers voor haar inwoners. Wij willen de denkkracht, daadkracht en betrokkenheid van inwoners maximaal benutten. Daarbij zoeken we nadrukkelijk naar mogelijkheden om inwoners, die zich minder laten horen, te bereiken.

CDA Oldambt vindt het belangrijk dat gemeentelijke informatie voor iedereen beschikbaar is, óók op papier. Als De Oldambtster niet meer wordt uitgegeven moet een goed, gedrukt alternatief gevonden worden, niet alleen digitaal/online.

Wij willen dat de gemeente de lokale kennis benut door expertpanels in te zetten rondom specifieke onderwerpen. In onze gemeente wonen veel mensen die kennis hebben van specifieke onderwerpen die in de gemeente spelen. Bijvoorbeeld omdat zij werken rondom de energietransitie, omgevingswet of binnen het sociaal domein. Mensen geven aan dat ze hun professionele kennis vrijwillig in willen zetten voor hun eigen leefomgeving.

Wij willen dat in de planningsfase (vroege fase) overleg plaatsvindt met omwonenden en er gelegenheid is om mee te denken. Dit doen we om goede ideeën te verzamelen en zodat bezwaarprocedures minder nodig zijn. Bij een duidelijke planning hoort ook een realistisch tijdspad met deadlines en gevolgen als deze niet worden gehaald. Voor plannen die niet van de gemeente zelf zijn verlangen we dat van de initiatiefnemer dezelfde inspanning wordt gevraagd.

CDA Oldambt wil dat de dienstverlening aan inwoners en ondernemers plaatsvindt op basis van: “Ja ,wij werken mee…”. Als het niet direct past, dan wordt duidelijk uitgelegd waarom en voor zover redelijk samengewerkt met de initiatiefnemer aan wat wel mogelijk is.

Het CDA wil dat dienstverlening persoonlijk en dichtbij de inwoners en ondernemers wordt aangeboden én waar mogelijk digitaal.

CDA Oldambt wil dat de gemeente ook de burgers goed blijft helpen die niet digitaal vaardig zijn. Er moet dus altijd een mogelijkheid zijn dat mensen zonder een computer goed van alle regelingen gebruik kunnen blijven maken en toegang tot alle informatie kunnen krijgen. Waar nodig worden zij hierbij door de gemeente geholpen.

CDA Oldambt wil dat alle klachten van inwoners, ondernemers, enz. serieus worden genomen. Er wordt snel en adequaat op gereageerd en waar mogelijk een oplossing geboden of duidelijke uitleg gegeven.