• Het CDA wil het spoor in Groningen optimaliseren en toekomstbestendig maken. Wij willen dat ook de ‘uiteinden’ van het spoorwegennet mee worden genomen in deze ontwikkelingen, evenals de kansen die internationale bereikbaarheid biedt. Denk aan een goede verbinding met Duitsland.
  • Wij willen het spoor naar Veendam doortrekken naar Stadskanaal en dit in de toekomst uitbreiden naar Emmen. Hierbij ontstaat de mogelijkheid dat dit op termijn kan leiden tot aansluiting op de Emslandstrecke, en daarmee een verbinding met Münster.
  • Wij maken ons sterk voor veilige spoorwegovergangen op het platteland waarbij het streven is ProRail te bewegen om onbeveiligde spoorwegovergangen versneld te vervangen. Bij het vervangen van deze spoorwegovergangen geniet beveiligen de voorkeur boven sluiting. Hiermee kan onnodige barrièrewerking van het spoor, bijvoorbeeld voor het langzaam verkeer, worden voorkomen.