25 juli 2022

Raadsvergadering 11 juli: nieuw Collegeakkoord

In de vergadering van 11 juli heeft Goziena Brongers als wethouder afscheid genomen van ons als gemeenteraad. Ze is door de burgemeester geprezen voor haar professionaliteit en inzet. Namens  het CDA sprak Agnes Wubs met warme woorden haar waardering uit voor wat Goziena in de afgelopen jaren heeft betekend. We gaan haar missen.

Daarna ging de vergadering door met als belangrijkste thema het collegeakkoord met als titel “Onze Toekomst is al begonnen”. Een breed opgezet akkoord waar o.a. ook onderdelen vanuit de verkiezingsprogramma van het CDA terug te vinden zijn. Desondanks heeft Agnes namens het CDA duidelijk gepleit voor een nadere uitwerking. Op dit moment is het voor het CDA onvoldoende helder waarover de raad kan en moet besluiten en roept het college op om dit zo spoedig mogelijk nader uit te werken in concrete actiepunten.

In een vorig bericht hebt u kunnen lezen dat het CDA tijdens de vergadering middels een motie alle partijen oproept om aandacht de hebben voor de boeren die door de stikstof regels in de knel komen. Het college gaat hiermee aan de slag.

Ook de jaarrekening en de voorjaarsnota zijn besproken. Gelukkig laat de jaarrekening een positief saldo zien.  Wij hebben nadrukkelijk gezegd dat het positieve saldo het gevolg is van incidentele meevallers. Structureel laat  de begroting van de gemeente een tekort zien. Dit geldt ook voor de voorjaarsnota.

Aan het einde van dit jaar zal de  nota “Financieel herstel en perspectief” worden besproken. Dit vraagt om keuzes om de begroting structureel op orde te krijgen. Wij zullen hierin als CDA vanuit onze rentmeesterschap en onze overtuiging duidelijke keuzes moeten maken voor een meer structureel sluitende begroting.

De omgevingsvisie van de provincie is bekend gemaakt  en Gerard Weinans heeft het college gevraagd actief te onderzoeken of hierin geen belemmerde factoren zijn die de woningbouwopgaven  in onze gemeente in de weg kunnen staan.

De algemene voorziening schoonmaak is gestopt en vanaf nu bestaat er maatwerkvoorziening voor mensen die de schoonmaakhulp echt nodig hebben. Vanuit CDA is nadrukkelijk gevraagd om goed te onderzoeken dat mensen die de hulp nodig hebben dat ook kunnen behouden.

De vluchtelingenopvang in onze regio is de laatste tijd helaas bijna dagelijks landelijk nieuws. Vanuit CDA zijn in de raad vragen gesteld om helder te krijgen of de hulp die vanzelfsprekend vanuit Stadskanaal geboden wordt ook haalbaar blijft.  Omdat de noodlocatie voor opvang voor Oekraïners niet gebruikt hoefde te worden is deze beschikbaar gesteld als nachtopvang voor Ter Apel. Het is goed dat we onze buurgemeente kunnen helpen, alertheid blijft nodig omdat Stadskanaal niet een landelijk probleem kan en moet oplossen.

Wij wensen u een goede zomerperiode toe!

Namens de fractie,

Peter van der Laan