07 oktober 2021

Terugblik en vooruitkijken

Woonvisie:

De afgelopen maand hebben we een terugkoppeling gehad van onze wethouder, Goziena Brongers over de stand van zaken omtrent de woonvisie die vorig jaar is vastgesteld door de gemeenteraad. Wat is er hard gewerkt door Goziena en door de ambtenaren die haar hierbij ondersteunen. Er zijn heel veel stappen gemaakt en er is volop ruimte gemaakt voor het bouwen van nieuwe woningen, dit is precies wat de fractie van het CDA voor ogen heeft en is in lijn met onze ambitie, we willen ondermeer ruimte voor betaalbare nieuwbouw, sociale woningbouw en nieuwe initiatieven. Er moet worden gekeken naar mogelijkheden, ja tenzij, dat is en blijft ons uitgangspunt. Ook op het punt van duurzaamheid en leefbaarheid zijn er zaken in gang gezet. Wat dat betreft worden we op onze wenken bediend en bied de woonvisie ruimte.

Volkhuisvestingsfonds:

We hebben in de raad een opmerking geplaatst over het feit dat wij als regio geen geld ontvangen vanuit het volkshuisvestingsgrond, het CDA is hier erg teleurgesteld over omdat juist onze regio aan alle criteria voldoet. We hopen dat er nogmaals gekeken kan worden naar ons verzoek.

Verkeersplan:

Afgelopen maand hebben we ook een presentatie gehad over het gemeentelijk verkeer en vervoersplan GVVP, De afkorting GVVP staat voor Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan, een beleidsdocument waarin het verkeers- en vervoersbeleid van de gemeente uiteen wordt gezet. hebben als raad ondermeer een heldere en duidelijke uitleg gekregen over verkeersbewegingen en risico’s en daar waar de focus zou moeten liggen om in de toekomst aanpassingen te doen om situaties veiliger te maken.

Refaja ziekenhuis:

Het CDA blijft de vinger aan de pols houden als het gaat om toegankelijke zorg in de regio, we willen dat onze burgers de zorg kunnen krijgen waar men recht op heeft. Er zijn wat tegenstrijdige verhalen enerzijds horen we dat de basisspoedpost weer tot in de avonduren (22:00) uur)open is, men had i.v.m. corona aangepaste tijden, maar we horen ook dat mensen er s’ avonds niet terecht kunnen en veel verder moeten reizen naar ziekenhuizen elders. We willen graag weten wat de actuele stand van zaken is en zullen hier vragen over gaan stellen

Grt. Peter Gelling

Raadslid CDA