19 oktober 2019

CDA regio bezoekt Afeer.

Op 14 oktober jl. bezochten fractieleden en bestuursleden van de CDA afdelingen in de regio Oost Groningen het sociaal werk en leerberdrijf Afeer in Winschoten. Ze werden vergezeld door CDA tweede Kamerlid Anne Kuik en CDA Statenlid Ria Horenga.

Het is al weer enige tijd geleden dat het akkoord van Westerlee werd ondertekend. Doel van dit akkoord was iets te doen aan de financieel onhoudbare situatie van de Sociale Werkvoorzieningen in Oost Groningen en te zorgen voor meer uitstroom van SW mensen naar het bedrijfsleven. Dit om tot een perspectiefrijke uitvoering te komen van de Participatiewet. De gemeenten Menterwolde, Borger-Odoorn, Vlagtwedde, Pekela, Oldambt en Bellingwedde hebben in maart 2017 een akkoord gesloten en geven verdere invulling aan het Akkoord van Westerlee.

Reden voor de CDA regio Oost Groningen om een kijkje te nemen hoe het er nu voor staat.

Na een hartelijk welkom van directeur Johan van Dam ging hij uitgebreid in op de opzet van het sociaal werk en leerbedrijf. Mensen die een SW status hebben gekregen krijgen eerst een oriëntatie traject om te kijken wat ze kunnen en zouden willen doen. Daarna volgt intern een opleiding om hun voor het vak dat ze hebben gekozen voor te bereiden. Na voldoende ervaring te hebben opgedaan worden ze bij een bedrijf gestationeerd. Mocht het na een inwerkperiode niet lukken, dan hebben ze een terugkeer garantie. Zo’n 300 medewerkers met een SW status zijn bij het bedrijfsleven ondergebracht.

Natuurlijk blijft er ook ruimte voor mensen die beschut werk nodig hebben. Het verkrijgen van voldoende orders en opdrachten blijft in relatie met het afnemend aantal SW medewerkers een uitdaging. Afeer heeft een goede band en samenwerking met Wedeka en de TLC’s.

Daarop volgde een rondleiding door het bedrijf. Al met al kregen we een bijzonder goede indruk van het Sociaal werk- en leerbedrijf Afeer.

De CDA regio Oost Groningen bestaat uit de CDA afdelingen:

Westerwolde; Stadskanaal; Pekela’s; Oldambt en Veendam-Wildervank.