09 december 2021

CDA stelt verkiezingsprogram vast.

Het CDA verkiezingsprogam van de CDA afdelig Veendam-Wildervank is vastgesteld.

Besturen met de menselijke maat!

Veel mensen zijn het vertrouwen in de politiek kwijt. Tegenover dat gebrek stellen wij de deugd van de hoop. Voor het CDA is hoop het vertrouwen dat het goed zal komen. Hoop wakkert ons gevoel voor mogelijkheden aan voor wat zou kunnen bestaan. In ons concrete handelen verbinden we mogelijkheden met wat er al is, verbinden we heden en toekomst. Zo hopen we het vertrouwen in de politiek terug te winnen.

Het CDA wil samen met u bouwen aan een beter Veendam.

We denken hierbij aan meer ruimte en verantwoordelijkheid van mensen, waarbij de overheid ondersteunt bij het invullen daarvan en heldere grenzen aangeeft.
Daarbij wordt de lokale saamhorigheid en handelsgeest versterkt. Waar het kan willen we minder afhankelijk worden van reusachtige bedrijven die steeds meer in buitenlandse handen komen.
Een goed voorbeeld is ons eigen Stichting Kabelnet Veendam (SKV), maar ook lokale hulporganisaties en ondernemingen.

We onderschrijven de volgende CDA-principes:

1. De toekomst van onze kinderen.

Wij kiezen niet voor meer uitgaven en belastingverhoging op de korte termijn, maar voor hervormen en besparen op de lange termijn.
Wij blijven hervormen, om Veendam structureel op orde brengen. Wij zijn zuinig op onze centen en het milieu, voor de toekomst van volgende generaties.

2. Families zijn de basis van onze samenleving.
We kiezen voor een cultuur die de familie waardeert en duurzame relaties ondersteunt.
Bijzondere aandacht is echter nodig voor gezinnen die uit elkaar vallen en in andere samenstelling nieuwe wegen inslaan.
Dit uit zich onder anderen in een zorgvuldige en adequate behandeling van hulpvragen, waarbij de menselijke maat het uitgangspunt is.

3. Een zelfbewust Veendam verbonden met haar omgeving.
Wij zetten ons in om in regioverband samen te werken.
Wij richten ons zowel op gemeentelijke samenwerking, bedrijven (inclusief agrarische sector), om werkgelegenheid te versterken.
Samen zijn we sterk als het gaat om de poort van Nederland naar Duitsland, Scandinavië en Midden-Europa. We maken optimaal gebruik van subsidies, waaronder de eurofondsen.

4. De samenleving, niet de overheid.

Wij willen dat u weer invloed en vertrouwen krijgt op de wereld om u heen, ook in de politiek.
Wij zien een overheid die naast u staat in plaats van tegenover u.
Wij willen een samenleving waar u samen met anderen zoveel mogelijk zelf bepaalt.

5. Een eerlijke economie.

Wij staan voor een economie waar werken loont en je niet van iedere euro die je spaart, direct weer een groot deel moet afdragen.
Waar gezinnen met een middeninkomen niet langer de melkkoe zijn.
Nivelleren ten koste van middeninkomens moet stoppen.
Wij willen een economie waarin kleine (lokale) ondernemers en familiebedrijven onze absolute prioriteit krijgen.

6. Iedereen heeft een taak.

Het CDA werkt niet mee aan het verspillen van het talent van mensen, of ze nou jong of oud zijn.
Dus óf je werkt, óf je doet vrijwilligerswerk, óf je volgt een opleiding.
Voor iemand die dat niet kan is er een vangnet.

7. Tegen misbruik.

We verzetten ons tegen mensen die alleen aan zichzelf denken en misbruik maken van onze voorzieningen.
Naast rechten zijn er ook plichten.
Misbruik zet de bijl aan de wortel van de solidariteit.
Misbruik maken van vertrouwen is ontoelaatbaar.
Fatsoenlijke mensen die rekening houden met elkaar zijn voor ons de norm.

U kunt het program opvragen bij: [email protected]